וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונופולים, GTA 6 ושחקן חדש בשוק הקונסולות: השנה שהייתה

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 30.12.2022 / 13:19

מיקרוסופט מנסה לרכוש את אקטיוויז'ן-בליזארד-קינג, דליפת הענק של רוקסטאר והשקת ה-Steam Deck שנועדה לזעזע את שוק הקונסולות והמחשבים הניידים. מסכמים את שנת 2022

שנה הלכה והחדשה כבר בפתח, ואנחנו כאן כדי לסכם את כל האירועים הגדולים שעברו עלינו במהלך 2022. מרכישות ענק ומירוץ חימוש לעתיד, חרם כולל על רוסיה, דליפת הענק של GTA 6, והשקה מחפירה למשחק הכי מצליח בעולם. בלי לבזבז זמן, בואו נתחיל.

מוכרים את החווה

העסקה שאיתה פתחנו את שנת 2022: Take-Two, המפיצה והבעלים של 2K, רוקסטאר ועוד מפתחות רבות, הכריזה על רכישה של מפתחת משחקי המובייל Zynga בשווי של 12.7 מיליארד דולר. כותרים פופולאריים כמו Farmville, Mafia Wars, Harry Potter: Puzzles & Spells הצטרפו למשפחת המפתחות שאחראיות גם על GTA ו-NBA 2K. עולם המובייל זה תחום ש-Take-Two מתכננת להשקיע ולשים עליו דגש בעתיד, ועד אותו רגע זו נחשבה לעסקה הגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג שקבעה שיא חדש. מי שהחזיקה בתואר הקודם הייתה מיקרוסופט, כשרכשה את תאגיד Zenimax ואת המפיצה בת'סדה בעלות של 7.5 מיליארד דולר. אבל זהו שיא שהיא תשבור מהר מאוד פעם נוספת, מספר ימים לאחר ההכרזה של Take-Two ו-Zynga...

Zynga. Zynga, אתר רשמי
Zynga/אתר רשמי, Zynga

עסקת הענק של מיקרוסופט גורמת לזעזוע בעולם הגיימינג

חברת מיקרוסופט הרעידה את עולם הגיימינג והכריזה שהיא מעוניינת לרכוש את ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן-בליזארד-קינג בסכום חסר תקדים של 68.7 מיליארד דולר, וכך התחיל לו אחד הסיפורים הגדולים ביותר בתעשייה שטרם הגיע לסיומו, וממשיך לספק לנו אין ספור כותרות. המחלוקת הבלתי נגמרת היא בעיקר מכיוונה של סוני, שחוששת מפני הרכישה ומאיבוד מותג כמו קול אוף דיוטי והפיכתו לבלעדי לאקס בוקס, ועושה כל שביכולתה כדי לנסות למנוע את אישורה. כולל הפעלת לחץ על הרגולטורים ברחבי העולם. זה הכניס את שתי החברות לקרב התנגחויות אחת בשנייה, כשכל אחת טוענת לתואר "מגינת התחרות" בתעשייה.

נכון לימים אלו, הגורמים לפיקוח על התחרות במדינות כמו סרביה, ערב הסעודית וברזיל נתנו את אישורן, אך האיחוד האירופי והרשות לתחרות בבריטניה החליטו להיכנס לשלבי בדיקה מעמיקים יותר. לאחרונה, הוגשה גם תביעת הגבלים עסקית מטעם הרשות הפדרלית למסחר בארה"ב בניסיון לעצור הרכישה - מהלך שככל הנראה עשוי לגרור את מיקרוסופט לבית המשפט במידה ולא תגיע להבנות והסדרים. מצד ההנהלה במיקרוסופט נמסר שהם מצפים שהעסקה תאושר עד יוני 2023, אך סביר להניח שעד אז נמשיך לשמוע עוד על הנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
microsoft atcivision-blizzard. מיקרוסופט, אתר רשמי
רכישת הענק שזעזעה את עולם הגיימינג/אתר רשמי, מיקרוסופט

התשובה של סוני: רכישות רכישות ושירות מנויים מחודש

סוני הבטיחה למשקיעים שלה השנה צמיחה משמעותית, וכחלק מהצעדים הללו, היא הבינה שהיא לא יכולה למכור רק קונסולות ומשחקים. היא חייבת להשקיע את עצמה גם בהיבטים שעד היום לא נתנה עליהם דגש, והם הופכים למשמעותיים בשוק הנוכחי. מדובר בתחום משחקי המולטיפלייר Live Service, סטייל קול אוף דיוטי או פורטנייט. או כל משחק בעל חנות דיגיטלית. השני הוא תחום המובייל.

אז לא רק מיקרוסופט ניסתה לחמש את עצמה לעתיד, גם סוני ביצעה לא מעט רכישות במהלך השנה הזו. הרכישה הראשונה הייתה התשובה של סוני למיקרוסופט, והיא צירפה לשורותיה את Bungie - המפתחת והיוצרת של סדרת Halo, שהייתה מזוהה בעיקר עם אקס בוקס. חודשיים לאחר מכן זו הייתה Haven Studios, שהוקמה על ידי המפיקה והיוצרת ג'ייד ריימונד, אותה עובדת לשעבר ביוביסופט שעזרה ליצור את סדרות המשחקים Assassin's Creed ו-Watchdogs. שתי התוספות החדשות לרוסטר של סוני הופקדו לפתח משחקי מולטיפלייר חדשים שיהיו בלעדיים. שני המשחקים הללו (אחד מהם ככל הנראה יהיה משחק יריות לפי השמועות) יכילו חנות שתציע סקינים, אייטמים, וכמובן חבילות Battle Pass שיכניסו תזרים מזומנים קבוע.

תחום המובייל הוא עוד כיוון שסוני תכוון את עצמה אליו, והיא רכשה את המפתחת Savage Game Studios שתעבוד על משחק AAA שמבוסס על מותג בלעדי של סוני לפלאפונים. אולי God of War? אולי Uncharted? אולי משחק דמוי פוקימון Go רק בעולם של Horizon? כמובן שאי אפשר לשכוח את שירות המנויים שלה, פלייסטיישן פלוס, שהושק מחדש עם שלושה מסלולים שונים ונועד לתת פייט למיקרוסופט ושירות ה-Game Pass שלה. והיבט אחרון ששווה לציין הוא ענף הספורט האלקטרוני, שאותו סוני לא זנחה והיא רכשה את פלטפורמת התחרויות אונליין Repeat.gg ואפילו את EVO - טורניר משחקי המכות היוקרתי הגדול בעולם.

Playstation x Bungie. סוני, אתר רשמי
סוני רוכשת את המפתחת של Halo, את Haven Studios, מפתחת המובייל Savage Game Studios ואת פלטפורמת Repeat.gg/אתר רשמי, סוני

שחקן חדש במגרש הקונסולות: ה-Steam Deck

עבור הרבה מאוד שחקנים ההשקה של הקונסולה הניידת החדשה מבית Valve הותיקה עברה מתחת לראדר, ולמרות שהרבה מאוד שחקני קונסולות ירימו גבה ויקראו לו "חיקוי מפותח של הנינטנדו סוויץ'" - מדובר ב-Game Changer לא קטן לתעשייה. Valve אמנם שחקנית חדשה בעולם הקונסולות (אם לא מחשיבים את ה-Steam Box הכושל), אך היא לא חדשה בעולם הגיימינג, והיא פיתחה קונסולה חדשה שמערערת את השילוב הקדוש של סוני-מיקרוסופט-נינטנדו בשוק. מדובר בקונסולה ניידת בעלת מערכת פתוחה שעליה ניתן להתקין למעשה כל מערכת הפעלה אפשרית שעולה רוחכם. ומכאן האפשרויות פשוט לא נגמרות. זה כמובן עבור השחקנים שאוהבים להתנסות ולהתאים אישית את המערכת ואת חווית המשחק שלהם.

ה-Steam Deck לא חשוב רק לתחרות בעולם הקונסולות. הוא מנסה ליצור זעזוע בשוק הלפטופים. מכיוון והוא נחשב פחות או יותר למחשב גיימינג Med-Range זעיר ונייד, הוא מספק את כל היתרונות של עולם ה-PC. לדוגמא, הוא יכול להיחשב גם למכונת אימולטורים ניידת. ואולי מהטובות שתמצאו בשוק. לא חסרים דוגמאות וביצועים ברשת, ומשתמשים אפילו התקינו עליו מערכת הפעלה של Windows ונהנו מכל הפלטפורמות למחשב, ולא רק זו של Valve. זה איפשר להם לשחק גם ב-Game Pass, ב-Epic Games Store ושאר החנויות והלאנצ'רים. כמו שאמרנו - הפוטנציאל עצום והאפשרויות לא נגמרות, וזו רק ההתחלה.

Steam Deck גיף קונסולה. valve, אתר רשמי
Steam Deck גיף קונסולה/אתר רשמי, valve

תעשיית הגיימינג בחרם על רוסיה

את ההשלכות של המלחמה המתמשכת באוקראינה אנחנו חווינו גם בעולם הגיימינג. נתחיל מהקריאה של ממשל אוקראינה שדרשה מענקיות כמו סוני או מיקרוסופט לפתוח בחרם כלכלי וצרכני על השוק הרוסי ולהטיל סנקציות על המדינה. החרם הגיע גם לתחום הספורט האלקטרוני, וליגות BLAST Premiere ו-ESL שהשעו קבוצות ושחקנים רוסים. אפילו EA הסירה קבוצות רוסיות ואת הנבחרת של רוסיה מפיפ"א, ולא מעט חברות כמו CD Projekt Red, יוביסופט, THQ, ו-Gearbox תרמו לארגונים הומניטריים הפעילים ברחבי אוקראינה. המלחמה השפיע גם על תאריך ההשקה של STALKER 2, שנדחה ל-2023 מכיוון והמפתחים האוקראינים נאלצו להמלט מהמדינה.

מיכאל פדורוב מכתב. מיכאל פדורוב, צילום מסך
הפנייה של סגן ראש ממשלת אוקראינה לחברות בתעשייה והבקשה להחרים את קהל הצרכנים הרוסי/צילום מסך, מיכאל פדורוב

נפרדנו כך: פיפ"א ו-EA מתפצלות

זה התחיל בתור שמועות וציטוטים שדלפו מתוך ישיבות הנהלה בהם בכירים ב-EA טענו שפיפ"א רק מעכבת את ההתפתחות של המשחק, והיא "לא מספקת דבר מעבר לשם על עטיפת המשחק". זה חשף לנו את היחסים העכורים בין ענקית הגיימינג לארגון הכדורגל, ומאז השתיים הכריזו שדרכן מתפצלות. בזמן ש-EA תצא בשנה הבאה לדרך עצמאית עם EA FC Sports, בפיפ"א עדיין מחפשים את עצמם. בחודשים הראשונים צצו לא מעט שמועות שמתקיימים מגעים בין פיפ"א ל-Take-Two (המפיצה של סדרת NBA 2K). מנכ"ל החברה, סטראוס זלניק, אישר שאכן התקיימו מגעים, אך אין להם כוונה לקחת חסות על המותג. מאז, פיפ"א הספיקה לפתח משחק מונדיאל ברובלוקס, ושלושה משחקי בלוקצ'יין מבוססי NFT.

EA FC Sports. EA, אתר רשמי
תתרגלו לשם החדש: EA FC Sports/אתר רשמי, EA

GTA 6 סוף סוף מוכרז באופן רשמי... ודולף לרשת

אולי המשחק ה-כ-י מצופה בעשור האחרון, ולמרות שזה היה ידוע לכולם שהמשחק נמצא בשלבי פיתוח, מעולם לא קיבלנו מילה רשמית מרוקסטאר או Take-Two. במקום, רוקסטאר רק התמקדה במצב האונליין, ושיחררה את GTA V בעוד ועוד גרסאות חדשות. ואז הגיע הרגע המיוחל בפברואר 2022 שבו סוף סוף רוקסטאר אישרה באופן רשמי ש-GTA 6 בדרך. אבל זה לא הספיק. אחרי כל הציפיה הזו אנשים רצו לראות לפחות טיזר, או תמונות, או כל דבר. ומה שרוקסטאר לא תעדכן, ההאקרים ידליפו. לרשת הופצו לא מעט חומרים שמציגים לנו את המשחק בשלבי ה-Pre-Alpha שמגלים לנו פרטים חדשים: עלילת המשחק תתמקד בזוג פושעים בשם ג'ייסון ולוסיה (נוסח בוני וקלייד) ואנחנו נחזור אל הגרסה הוירטואלית של מיאמי - וייס סיטי. ומה עם ההאקר אותם שואלים? נער בן 16 נעצר על ידי ה-FBI ונחשד בתור מי שעמד בראש ארגון שפרץ לענקיות כמו אובר, מיקרוסופט, סמסונג, אנבידיה ועוד רבות.

GTA 6 Leak. Rockstar Games, צילום מסך
חוזרים לוייס סיטי: דליפת הענק של GTA 6/צילום מסך, Rockstar Games

האיחוד של Embracer Group והמפתחות של Square Enix

אם הרכישות של סוני ומיקרוסופט לא הספיקו, גם ענקית האחזקות השוודית Embracer Group רכשה מצד המפיצה היפנית Sqaure Enix את כל הסטודיואים המערביים שלה תמורת 300 מיליון דולר. זה אומר ששלושת המפתחות הותיקות Crystal Dynamics, Eidos-Montreal ו-Square Enix Montreal שאחריות על יותר מ-50 מותגים מוכרים ואהובים כמו טומב ריידר, היטמן ואפילו שומרי הגלקסיה - כולם עוברים לבעלות חדשה. מצד אחד מדובר בצעד חיובי. Embracer Group כבר הביעה רצון להחיות חלק מהמותגים הללו לחיים, ומעריצי Legacy of Cain או Deus Ex לא יכלו להיות יותר מאושרים.

מהצד שני, אנליסטים בתעשייה הסבירו ש-Sqaure Enix כבר תיכננה במשך תקופה להפטר מכל המותגים המערביים שלה. בעיקר לאחר אכזבה במכירות וכישלונות של משחקים כמו Marvel's Avengers, והעובדה שאת רוב הצמיחה וההכנסות היא רואה דווקא מצד משחקי תפקידים יפניים במובייל. נשיא החברה, יוסוקה מטסודה, ציין בעצמו שהוא מעוניין שהחברה תשקיע יותר ב-NFT, ומכניקות שחק-כדי-להרוויח (play-to-earn) מבוססות בלוקצ'יין. אז הרכישה הזו לא הייתה הפתעה מוחלטת. רק שאלה של זמן.

Embracer Group. Embracer Group, אתר רשמי
קבוצת האחזקות השוודית Embracer Group רוכשת את Crystal Dynamics, Eidos-Montreal ו-Square Enix Montreal בעלות של 300 מיליון דולר/אתר רשמי, Embracer Group

השקה כושלת למשחק הכי מצליח בעולם

פוקימון הוא אולי מותג הגיימינג הכי מצליח ורווחי אי פעם. אפילו GTA לא יכול להתחרות בכמות המרצ'נדייז שהעכבר הצהוב של נינטנדו מוכר. ולכן המעריצים התאכזבו והתעצבנו במיוחד השנה כשמשחקי פוקימון החדשים סקרלט\ויולט שוחררו במצב בעייתי ומחפיר, שנתן לשחקנים פלאשבקים להשקה של סייברפאנק 2077. מה לא היה שם? באגים למכביר, כשלים טכניים, בעיות אופטימיזיציה - יו ניים איט. והחלק הכואב? מאחורי כל הבלאגן, המעריצים נשבעו שמדובר במשחק מהנה במיוחד שמצליח לרענן את הנוסחה. אפילו פרגנו לו מאוד בביקורת שלנו, אבל הבעיה היא שרושם ראשוני הוא אולי לא הכל, אבל הוא משמעותי. נינטנדו וגיים פריק (המפתחת) אמנם התנצלו והבטיחו שיתקנו את כל הבעיות והכשלים הטכניים, אבל הנזק נעשה ובינתיים קשה מאוד להסיר את הכתם.

Pokemon Scarlet and Violet. t_a_b_e_r_u, צילום מסך
לא ההשקה שהגיעה למעריצים: פוקימון סקרלט\ויולט/צילום מסך, t_a_b_e_r_u

וכמובן: הישגים מרשימים ל-eSports הישראלי

גם בשנת 2022 הישראלים שלנו הצליחו לספק לא מעט הישגים מרשימים בתעשיית הספורט התחרותי. נתחיל מההישג ההיסטורי של נטע "33" שפירא, שזכה ביחד עם קבוצת Tundra באליפות העולם היוקרתית של Dota 2 השנה. גם שחקן הפיפ"א הישראלי, רועי פלדמן, הגיע למקום הרביעי בליגת האלופות של פיפ"א ו-EA, וחזר הביתה עם פרס כספי של 20,000 דולר.

גם בסצינת הקאונטר סטרייק היו לנו רכש מקומי ששם את ישראל על המפה: טים פיינסט (שמאז התפרקה) זכתה בגביע ה-Pinnacle וב-80,000 דולר - סכום הזכיה הגבוה ביותר אי פעם עבור מועדון ישראלי. קבוצת Vitality האירופאית והשחקן לוטן Spinx גלעדי לקחו את המקום הראשון בעונה ה-16 של ESL Pro League.

זכינו לדרבי ישראלי בשלבי הגמר של BLAST Premier בין השחקנים שחר FlameZ שושן מטעם OG, ללוטן Spinx גלעדי מטעם Vitality. לצערנו, Vitality נפלה ברבע הגמר ו-OG נפלה בחצי הגמר. גם קבוצת MOUZ הגיעה עם השחקן דוריאן "xertioN" ברמן הגיעו לחצי הגמר של הריו מייג'ור, וקבוצת JiJieHao International עם השחקנים מעוז "BluePho3nix" פז, טל "meztal" חחיאשווילי ומורי "MOREE" מזרחי העפילה לגמר אסיה.

Tundra eSports. The International, צילום מסך
נטע "33" שפירא זוכה ביחד עם קבוצתו Tundra באליפות האינטרנשנל של Dota 2/צילום מסך, The International
  • עוד באותו נושא:
  • גיימינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully