וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנה את פניה: האירוע שסימן את הדרך החדשה של סוני

אבי צדקה

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 14:22

שידור ה-PlayStation Showcase האחרון הציג לנו אסטרטגיה שונה לעתיד של פלייסטיישן, ולא כולם התחברו אליה

Playstation Studios/Sony Playstation

לכל מי שצפה שלשום באירוע של סוני, ה-Playstation Showcase, מצא סוני שונה, עם פחות אקסקלוסיביים, יותר משחקים כשירות (Live Service), ואפילו ה-PC נותן קאמבק לא מפתיע, למה כל זה קורה?

אני ראיתי שתי גישות עיקריות להכרזות של סוני אתמול.
גישה 1: שחקנים שהבינו שסוני שמה את המולטיפלייר, משחקים כשירות, ו-PVP במרכז. כבר דיברנו על זה ממש בתחילת החודש, ולמי שקרא את המפה וראה את היקף הרכישות של סוני וההשקעה ב-Live Service (ועוד אחרי הרכישה של Bungie), הבין לאן הרוח נושבת. ה-Showcase החדש רק אימת את הדברים.

גישה 2: שחקנים שחשבו שאנחנו עדיין ב-2019, וסוני צריכה להמשיך לפמפם משחקי Single Player, בשביל לגרום לשחקנים שעוד לא הצטרפו, לקנות את הקונסולה, ולאלו שכן, להשקיע 80-60 דולרים חדשים בכותרים החמים הבלעדיים רק ל-PlayStation.

אז לשחקני הגישה השנייה, אני מצטער לומר שהחגיגה כנראה עומדת להסתיים.

פחות Spiderman יותר Destiny - עושה שכל בשורה התחתונה

נתחיל בסוג של גילוי נאות: אני שחקן סינגל בעיקר, לא מת על סוגי המשחק שצריך "לתאם עם החברים, והם מבריזים, או נרדמים באמצע". תנו לי להדליק את ה-PS5 שלי, לתת בראש עם קרייטוס לאיזה שד או ואלקירי עם הנשק החדש מצאתי במערה, ואני מרוצה. אבל זה לא אומר שאני לא מבין את המפה הכלכלית. צריך לשים בצד את השאיפות שלי, אבי צדקה, שמורכבות מכמה שיותר משחקי סינגל שימלאו את הזמנים ה"מתים" שלי, לבין השאיפות של בעלי המניות וסוני כחברה.

נעזוב את הגיימינג רגע ונלך לעולם העסקי. אני גם נותן ייעוץ עסקי לחברות. חברה יכולה לבוא אלי ולומר "יש לי מוצר שעולה 50,000 ש"ח חד פעמי, אני רוצה לקדם אותו בלינקדאין. אך יש לי גם שותפות עם חברה אחרת למוצר דומה, שהוא לא חד פעמי, אלא שירות אונליין שעליו משלמים 1,000 ש"ח כל חודש, מה עדיף לקדם יותר?"

תגידו אתם, הייתם רוצים לקבל 1,000 ש"ח לחודש, כל חודש, או פעם אחת 50,000 ש"ח ואז אתם צריכים למצוא עוד לקוח שישלם 50,000 ש"ח?

ברוכים הבאים לעולם ה-Live Service. סוני מבינה שעדיף לה לקבל את ה-1,000 שח האלו, כל חודש ממגוון של שחקנים, מאשר פעם אחת סכום גדול יותר פר משחק, אפילו אם הסכום כולל את רכישת קונסולת הפלייסטיישן. כמו כן, בדרך כלל יותר קל לשכנע שחקנים לרכוש בסכום קטן לעומת גדול, ואל תקחו אותי במילה לגבי הסכומים המדויקים, זו רק דוגמה.

ב-PlayStation Showcase עדיין יש משחקי סינגל, ואפילו חלקם אקסלוסיביים, כמו Spider-Man 2, Final Fantasy XVI, ועוד כמה משחקי PlayStation VR2, אבל מתוך כ-34 משחקים שסוני הציגה אתמול, 5 שאני ספרתי היו "משחקי שירות", ואולי נגלה גם כמה ניסיונות עם ה-VR.

אם נזכיר את הציטוט של הרמן הולסט, המנהל של חטיבת המפתחות הבלעדיות של פלייסטיישן, שהתראיין למגזין Gameindustry.biz: "יש סיכון כשאנחנו מדברים על 'שירות חי' במונחים כלליים - כאילו מדובר בז'אנר בודד, או אפילו מודל עסקי בודד. אולפני פלייסטיישן מייצרים מגוון משחקים שניתן להתייחס אליהם כאל 'שירותים חיים', והם מכוונים לז'אנרים שונים, לוחות זמנים שונים, ובקנה מידה שונה. אנחנו גם יוצרים משחקים לקהלים שונים, ואני לוקח ביטחון מהרקורד שלנו ליצירת עולמות וסיפורים שחובבי פלייסטיישן אוהבים."

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
Playstation x Bungie. סוני, אתר רשמי
סוני לא קנתה את בנג'י בשביל העיניים היפות שלה/אתר רשמי, סוני

ומה לגבי PC ו-Xbox?

גם שם יש כסף. סוני יודעת את זה, ולא מסתירה את זה. לא רק שחלק מהמשחקים שהוצגו לא היו בלעדיים, בחלק מהסרטונים שהוצגו אתמול הופיע למטה: Footage captured on PC, כמו במשחק Revenant Hill מהיוצרים של Night in the woods, שקשה לפספס את הסגנון הארטיסטי שלהם.

מה שמאותת לשחקני ה-PlayStation ובעיקר לבעלי המניות, ש"פלייסטיישן" לא תשחרר משחקים שמשחקים אותם רק על הפלייסטיישן, אפילו משחקים של PlayStation Studios, כבר לא בלעדיים לקונסולה. ראינו דוגמה נהדרת לכך עם Returnal, שהיה אמור להיות משחק הדגל של ה-PS5, וכמה סרטונים ראינו על ה"התאמה המושלמת" ל-Dual Sense, ובסוף זה יצא ל-PC השנה.

מיקרוסופט, היריבה בירוק, מיהרה לעקוץ את סוני עם ציוץ נהדר שמציג לא פחות מתשעה כותרים שהוצגו אתמול, חלקם לראשונה, שמגיעים ל-Xbox.

לסוני זה לא משנה, כי אם שחקני Xbox יקנו משחק Live Service שבבעלותה, כולם מרוויחים. למה אתם חושבים שמיקרוסופט כל כך רוצה נלחמת לרכוש את אקטיוויז'ן ולהניח את הידיים שלה על קול אוף דיוטי? היא יודעת כמה שחקנים של המותג יש בפלייסטיישן, ובנוסף, היא גם רוצה פרה חולבת כמו "דסטני" משלה.

סוני רצה מרתון

משחק המילים מתבקש, כי כשאנחנו מדברים על "משחק כשירות" אנחנו מדברים על מחויבות לשחקן לטווח הארוך. אתם יודעים באיזה "עונה" פורטנייט נמצאת עכשיו? פרק 3 עונה 3, ומחכים כבר ל-4, מטורף. ברגע שיש לשחקנים סיבה לחזור, הם ימשיכו לשלם. עוד שדרוגים, עוד נשקים, או שיפורים.

המשחק Marathon של בנג'י, מראה את הכיוון המרכזי של סוני. היא רוצה פורטנייט. אממ רגע… יש לה כבר פורטנייט ב"בית", כי שניה אחרי הטריילר, הציגו את Destiny 2: The Final Shape, המציג את הפרק האחרון של "סאגת האור והחושך" של דסטני שהתחילה בדסטני 1 ב-2014. לפי דסטניפדיה לפחות. וכן, יש חיה כזאת.

עשור שלם ששחקני דסטני מחכים לכותר הבא ומשלמים על עוד תוכן, הרחבות, תוספות, ואפילו לקמפיין הראשי בשביל להעמיק בסיפור של המשחק. זוכרים את הדוגמה ממקודם על 1,000 שח או 50,000 שח? כמה יצא לכם אם תחשבו תשלום של עשור ב-1,000 שח, יותר מ-50,000 שח? התשובה היא כן, זה מסתכם ביותר מפי 2. ועוד לא דיברנו על דסטני 3 שבתוך לא יאחר לבוא.

ראוי לציין שחוץ ממרתון היו עוד כמה משחקי "שירות" חלקם הוכרזו כרגע רק לפלייסטיישן, חלקם לא (החיקוי הבוטה של Splatoon בשם: Foamstars, נראה מעניין), וכיוון שסוג משחקים אלו הוא להביא כמה שיותר שחקנים, סביר שגם אם הם התחילו רק אצל סוני הם יתרחבו לפי כמות ההצלחה פר משחק.

קצת חומרה ועוד קצת Fan-Service

כמו משווק טוב, גם סוני יודעים שיש להם לא מעט שחקנים מהסוג השני, שמחפשים את משחקי הסינגל החזקים, ומשחקי און ליין עם תשלום חודשי (מעבר לפלוס) פחות מדבר אליהם.

לכן סוני השתדלה לשלב ב-Showcase גם משחקים שהם יותר סינגל, ואפילו כמה אקסקלוסיביים, לפחות נכון לעכשיו. יש דגש על חומרת הדגל, ה-PlayStation VR2, שם המשחקים באמת אקסלוסיביים, כאשר היא ממשיכה את דרכה של ה-PSVR של הדור הקודם עם מספר כותרי המשך כמו Arizona Sunshine 2, למשל.

אוהבי Metal Gear Solid, קיבלו הצצה למשחק החדש-ישן שנקרא: Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, (זה המשולש המוזר בכותרת אגב), שיגיע גם ל-PC ו-Xbox, וקיבלנו גם טריילר מרשים נוסף ל- Final Fantasy XVI - 'Salvation', שחוץ ממספר משחקי VR הוא כנראה המשחק היחיד שבאמת לא יגיע נכון לעכשיו לקונסלות אחרות ולמחשב, וכמובן ספיידרמן 2, שצפוי להגיע ל-PC בהמשך, כמו הכותרים הקודמים.

בנוסף, כאילו סוני ידעו שהם יאכזבו את הסוג השני של השחקנים, כל מיני הצצות לחומרות מוזרות בלי תאריכים: מכשיר "נייד", בשם Project Q, שהוצג שעושה סטרימיגנג מה-PS5 על ויפי למי שקנה את המשחקים על-PS5, אוזניות TWS שהאמת נראות די מרשים, ובסרטון המסכם ראינו שוב את שלט הפלייסטיישן שמיועד לבעלי מוגבלויות, ה-Access controller, אשר פורסם בלינקדאין הרשמי של PlayStation לפני כשבוע.

שורה תחתונה היא השורה התחתונה

סלחו לקפטיליסט שבי, אבל סוני היא לא מלכ"ר ומטרתה לעשות כסף ולהעשיר את בעלי המניות כל שנה. במאי שנה שעברה סוני הציגה לבעלי המניות שהיא מתכננת לעשות רווחים של 300 מיליון דולר, רק משוק ה-PC והיא הצליחה להשיג 250 מיליון דולר מרשימים בשוק שכמעט ולא היתה לו בו דריסת רגל, והשנה, כך למדנו, היא העלתה את התחזית ל-450 מיליון דולר.

ניתן לראות בשקף שסוני הציגה השנה למשקיעים ב-24.05.23, ממש לפני כמה ימים, שהיא מתכוונת להשקיע יותר ב-Live Service, מאשר ב"שוטף" שהם משחקי הסינגל למשל.

New IP Investment. Sony SIE, צילום מסך
שיחת משקיעים במאי 2023/צילום מסך, Sony SIE

אם פעם Insomniac צייצה בארסיות "בחיים לא" לגבי השאלה "האם ספיידרמן יגיע ל-PC", הם כבר לא בעלי הבית, ו"קניתי סוני כי אני יכול לשחק God of War", כבר לא קוסם כמו פעם.

עדיין יהיו עוד משחקי סינגל רבים, אני בטוח, וחלקם גם יהיו אקסקלוסיביים, אבל לפי מה שנראה זוהי לא מפת הדרכים החדשה של סוני ואני לא חושב שזה משהו רע. יש מיליוני שחקני פורטנייט, Call of Duty ודסטני שמתחברים יום יום לשרתים, חלקם אפילו לא משלמים על תוספת, אם סוני תצליח לייצר להיט בסקייל כזה, שיהיה "חינם" הגיימרים רק ירוויחו.

העתיד נראה מעניין, העתיד הוא Live Service + Fan Service.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully