וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגולטורים קבעו: הגיימרים בעד עסקת הענק של מיקרוסופט

מתן בנישי

22.12.2022 / 16:04

סקר שפרסמה הרשות לתחרות בבריטניה שאל את השחקנים מה דעתם על רכישת אקטיוויז'ן-בליזארד. כ-75% הגיבו בחיוב. הסיבות בעד ונגד לפניכם

במהלך החודשים האחרונים רכישת אקטיוויז'ן-בליזארד-קינג על ידי מיקרוסופט נבחנת אצל הגופים הרגולטורים ברחבי העולם. בזמו שמדינות כמו סעודיה, ברזיל וסרביה כבר נתנו את אישורן, הרשות לשווקים ותחרות בבריטניה נכנסה לשלבי בדיקות מעמיקים יותר על מנת לבחון האם אישור הרכישה עשוי לפגוע בתחרות בתעשייה.

אחד מאותם צעדים שהחליטו לנקוט ברשות לתחרות היה לפרסם סקר פתוח הפונה לצרכנים, ושואל מה דעתם על האיחוד בין מיקרוסופט לאקטיוויז'ן-בליזארד-קינג. במשך השבועיים הגיבו המשתמשים והתוצאות חד משמעיות: רוב הנשאלים היו בעד אישור הרכישה. מתוך 2,100 האנשים שהשיבו על הסקר, כ-75% מהם השיבו שהם מעוניינים שהאיחוד יאושר. בדו"ח צויינו גם הטענות השונות שהמשתמשים סיפקו. לחצו כאן על מנת לקרוא את המסמך המקורי>>>

microsoft atcivision-blizzard. מיקרוסופט, אתר רשמי
microsoft atcivision-blizzard/אתר רשמי, מיקרוסופט

הטענות בעד אישור הרכישה

חלק מהמשתמשים טענו שסוני ונינטנדו מצליחות יותר ממיקרוסופט בשוק הקונסולות, והאיחוד יעזור לה להתחרות מולן. הם גם טענו שמיקרוסופט התחייבה באופן פומבי שלא תהפוך את קול אוף דיוטי לבלעדי לקונסולות, וכהוכחה ניתן לראות את מיינקרפט, שעדיין זמין על הקונסולות של סוני, למרות שהוא בבעלות של מיקרוסופט. כך שבלעדיות היא לא הדרך של מיקרוסופט.

עוד נטען שמכיוון וקול אוף דיוטי הוא משחק מולטיפלייר קרוס פלטפורם, הפיכתו לבלעדי לקונסולות האקס בוקס רק יצור חלל ריק בתעשייה, שאותו המתחרות (כמו סוני) יוכלו לנצל בשביל לפתח משחק בלעדי משלהן. במיקרוסופט היו מעוניינים שקול אוף דיוטי ישמור על מקומו בתעשייה. השחקנים טענו גם שאישור הרכישה ידחוק את סוני להמשיך ולשפר את מודל המנויים שלה, ואולי אפילו לפתח משחק מתחרה משלה לקול אוף דיוטי - צעד שמעודד תחרות אמיתית.

טענה נוספת הייתה שהרכישה הזו היא התגובה של מיקרוסופט לסוני, שידועה בכך שהיא מעניקה בלעדיות זמנית בפלייסטיישן למותגים כמו פיינל פנטזי או סיילנט היל, ומגיעים באיחור לשאר המתחרות. נקודה מעניינת נוספת היא שהוספת קול אוף דיוטי לשירות ה-Game Pass של מיקרוסופט למעשה יוזיל עלויות לשחקנים שירצו לשחק בו, ולא לשלם עליו מחיר מלא.

השחקנים טענו שמיקרוסופט לא תהפוך כותרים נוספים של אקטיוויז'ן לבלעדיים מכיוון ואז היא תאבד רווחים שיכולים להגיע אליה מצד שחקנים שרוכשים בחנויות הדיגיטליות של המשחקים דרך פלייסטיישן. במידה ומיקרוסופט תעלה את המחירים של שירות ה-Game Pass, שחקנים עדיין יוכלו לרכוש כל משחק בנפרד במחיר מלא.

השחקנים חושבים שגם התרבות הארגונית וההנהלה במיקרוסופט רק תועיל לאקטיוויז'ן-בליזארד, שידועה בסקאנדלים ושערוריות גם בתוך החברה עצמה, ולא רק במשחקים שלה לאחרונה. לטענתם, האיחוד יוביל למימון רחב יותר של משחקים מצד החברה, וההנהגה במיקרוסופט תוכל לסייע להם לפתח משחקים ומותגים חדשים. הטיעונים האחרונים שעלו הם שאישור הרכישה יאפשר למיקרוסופט לפתוח חנות מובייל משלהם ולהתחרות באפל וגוגל - שכרגע נחשבות למובילות בשוק.

Modern Warfare II & Warzone 2.0. Activision, אתר רשמי
מיקרוסופט התחייבה מספר פעמים שלא תהפוך את קול אוף דיוטי לבלעדי לאקס בוקס/אתר רשמי, Activision

הטענות נגד אישור הרכישה

בהמשך הדו"ח היה ניתן למצוא גם את הטיעונים שהיו נגד הרכישה: טענה ראשונה הייתה שלמיקרוסופט כבר יש שליטה מירבית על שוק מערכות ההפעלה במחשב האישי, והאיחוד הזה יאפשר לה להשיג שליטה דומה בשוק הגיימינג. סיבה נוספת הייתה שלמיקרוסופט יש את המשאבים הדרושים על מנת ליצור משחקים ומותגים בלעדיים משלה ללא רכישת אקטיוויז'ן-בליזארד.

מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג, ואישורה עלול לסלול את הדרך לרכישות של מפיצות ענק נוספות כמו EA, Take-Two, ויוביסופט. המשיבים טענו שמיקרוסופט תהפוך את קול אוף דיוטי לבלעדי לאקס בוקס, ממש כמו שעשתה עם בת'סדה. זה יצור מצב בו אנשים נאלצים לרכוש קונסולה שנייה, ובסופו של דבר יעברו לקונסולה המתחרה.

עוד נטען שלאחר האיחוד, מיקרוסופט תוכל לדלל את התוכן ששחקני הפלייסטיישן יקבלו. זהו צעד נוסף שיגרור את השחקנים לעבר המתחרה. מיקרוסופט גם תוכל לשלוט בשוק שירותי המנויים למשחקים מכיוון והיא תוכל להעלות משחקים חדשים לשירות למרות שהיא תספוג בפועל הפסדים מהמהלך.

הטענות האחרונות שעלו הן שמיקרוסופט כבר דומיננטית בשוק טכנולוגיות הענן, והאיחוד הזה ימנע ממתחרות חדשות לצוץ בעתיד. האיחוד הזה ימנע גם ממפיצות קטנות ומפתחות אינדי חדשות לקום ויגביר את כוח המיקוח של מיקרוסופט מול שאר המפיצות הגדולות בשוק.

בנוסף לסקר, הרשות לתחרות בבריטניה קיימה צעדים נוספים על מנת להגיע להחלטה. היא קיימה סבב פגישות עם כל הגורמים הרלוונטים בתעשייה, ואחרי שהיא שמעה מה יש לצרכן הממוצע לומר, היא תמשיך בבדיקות שלה גם בחודש ינואר. ההחלטה הסופית צפוייה להתקבל לקראת תחילת מרץ 2023, והיא תהיה מאוד משמעותית עבור מיקרוסופט, שכן היא עשוייה לעצור את הרכישה כולה.

Redfall\Starfield. Bethesda, אתר רשמי
גיימרים טענו שמשחקי בת'סדה כמו רדפול וסטארפילד יהיו בלעדיים לאקס בוקס, וזהו סימן לבאות עם קול אוף דיוטי/אתר רשמי, Bethesda

במידה והרשות לתחרות בבריטניה תסתמך על הסקר, נראה שהרכישה בדרך לקבל אור ירוק, לפחות מהצד שלה. מי שהחליטה להקשיח עמדות היא הרשות הפדרלית למסחר בארה"ב, שהגישה לאחרונה תביעת הגבלים עסקית על הרכישה. אליה הצטרפה גם קבוצה של גיימרים שהחליטה לתבוע ייצוגית את מיקרוסופט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully