וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה הז'אנר הכי פופולארי בתעשיית הגיימינג, והיום הוא בדעיכה

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 13.4.2024 / 12:39

זה אולי לא יפתיע אתכם, אבל תעשיית הגיימינג, לפחות ברובה, מתבססת על טרנדים ומחזוריות. זה רלוונטי עבור משחקי סינגל פלייר, ובוודאי שרלוונטי אפילו יותר עבור משחקי אונליין. משחק חדש יוצא, כולם משחקים בו למשך תקופה, הוא מקבל את זמנו באור הזרקורים, ומשם עוברים לכותר שימלא את החסך. מעגל החיים נמשך.

רוב הזמן השחקנים יקפידו לשחק עם קבוצת החברים הקרובה שלהם במשחק הנוצץ החדש שבדיוק שוחרר. בתקופתי, אי שם בניינטיז, זה התחיל עם Quake, עבר לקאונטר סטרייק, ועם השנים התפתחנו לקול אוף דיוטי, באטלפילד,Overwatch, Rainbow Six: Siege, ואפילו GTA אונליין נכלל ברשימה של שלל משחקי רשת שזכו לתהילת עולם והיו ה-משחק הכי חם כרגע שבו כולם משחקים. וכזה שכולם מנסים לחקות ולשאוף להיות כמוהו.

המפץ הגדול של הז'אנר

ואז בשנת 2017 הכרנו תופעה חדשה: באטל רויאל. ז'אנר מאוד פשוט להבנה: האחרון ששורד בזירה של 100 שחקנים - מנצח. הטירוף אמנם התחיל את צעדיו הראשונים עם PlayerUnknown's Battlegrounds (ומעכשיו מטעמי נוחות נקרא לו בשמו המקוצר והרשמי: PUBG), אבל התפוצץ ברגע שחברת Epic Games הציגה את מצב המשחק בפורטנייט (Fortnite). היא גררה איתה מיליוני שחקנים ברחבי העולם מכל הגילאים (והרבה ילדים) והפכה לשיחת היום למשך תקופה מתמשכת בתעשייה.

ההייפ לא נרגע ורק התעצם. יוטיוברים וסטרימרים דאגו לתחזק באופן מתמשך ולהשאיר את פורטנייט כשליט הבלתי מעורער. סטרימרים כמו לא הפסיקו לשחק ולקדם את את המשחק, חלקם אפילו עשו קריירה שלמה בזכות המשחק - נינג'ה (תאהבו או תשנאו) זכה לתהילת עולם בזכות פורטנייט. לרגע היה נראה שרכבת ההייפ מתקדמת והכותר של Epic נמצא במעמד שלא ניתן לערער עליו. ההצלחה הייתה כל כך גדולה שאף אחד לא בהכרח צפה את השינוי שיתפוס את התעשייה: באטל רויאל הפסיק להיות "מצב משחק" נפרד, והפך להיות ז'אנר שלם בפני עצמו.

PlayerUnknown's Battlegrounds. KRAFTON, אתר רשמי
PlayerUnknown's Battlegrounds/אתר רשמי, KRAFTON

הניסיונות לשחזר את ההצלחה

פתאום כל משחק חדש רשת חדש ניסה לרכב על הגל, וכל אחד ניסה לתת טוויסט משלו שיבדיל אותו מהתחרות. חלקם אפילו זכו להצלחה ומחזיקים עד היום. דוגמה בולטות היא Apex Legends משנת 2019 של חברת Respwan, בהפצה של EA, שהיה ונשאר אחד ממשחקי הבאטל רויאל הדומיננטיים שעדיין מצליח להחזיק קהילה מרשימה, בלי לסבול נפילות משמעותיות בכמות השחקנים הפעילים שלו. לא מפתיע כשמדובר בסטודיו של יוצאי קול אוף דיוטי לשעבר.

ואם הזכרנו את קול אוף דיוטי, אי אפשר לשכוח את Warzone, שיצא בטיימינג הכי נכון: מגיפת הקורונה. כשכל העולם היה נעול בבית ורק חיפש איך להעביר את הזמן, ואולי גם לשכוח מהמציאות העגומה שפקדה אותנו. רק בחודש הראשון שלו להשקה הוא זכה ליותר מ-30 מיליון שחקנים. מאז הוא ידע עליות ומורדות, אקטיוויז'ן הספיקה לשחרר גרסת מובייל ואת Warzone 2, ועדיין נחשב לאחד הכותרים הפופולאריים ביותר כיום בקרב השחקנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
Call of Duty Warzone. Activision, אתר רשמי
אקטיוויז'ן לא יכלה לדלג על ההזדמנות להצטרף לטרנד/אתר רשמי, Activision
Apex Legends. EA, Respawn, אתר רשמי
וגם לא EA/אתר רשמי, EA, Respawn

אבל לא כולם זכו להצלחה. ראינו נפילות כואבות עם יוביסופט (Ubisoft) והמשחק הייפר סקייפ (Hyper Scape), שכשל מהר מאוד וסגר את השרתים שלו אחרי שנתיים בלבד. גם המשחק Spellbreak היה נראה כמו הבטחה, בו הקרבות נעשו עם קסמים במקום עם כלי נשק סטנדרטיים, אבל מסתבר שהגימיק לא הספיק בשביל לשמור אותו בחיים והשרתים נסגרו לאחר שנתיים.

ומה עם כותרים שלא היו ידועים בתור באטל רויאל? כולם הרגישו מחויבים להוסיף מצב משחק נפרד בז'אנר כדי לנסות למשוך את השחקנים: קאונטר סטרייק - שהיה ידוע בתור משחק טקטי קבוצתי פתאום שיחרר את Danger Zone. באטלפילד 5 שהיה ידוע בתור משחק רשת עם קבוצות גדולות של 60+ שחקנים הציג Firestorm. אפילו קול אוף דיוטי בלאק אופס 4 (ששוחרר לפני Warzone) ניסה להשתלב בשלב מוקדם יותר עם Blackout, או פולאאוט 76 עם Nuclear Winter.

אם אתם חושבים שהמצב לא היה כזה נורא בגלל שכל הדוגמאות שהזכרתי הם משחקי יריות, אז מסתבר שגם משחקי מירוצים, כמו סדרת Horizon של מיקרוסופט, הציגו מצב באטל רויאל מירוצים בשם The Eliminator. וכמובן שאי אפשר לשכוח את Fall Guys, שהביא את הטייק הארקיידי על הנוסחה, וגם הוא הספיק לרדת מגדולתו. הדוגמאות ממשיכות, אבל הבנתם את הנקודה. כולם רצו נתח מהעוגה, ונתנו את הטייק שלהם על הז'אנר שהפך לאט לאט לעמוס מידי.

Fall Guys. Mediatonic, Fall Guys, אתר רשמי
Fall Guys: טייק שונה על נוסחת הבאטל רויאל/אתר רשמי, Mediatonic, Fall Guys

אז מה בעצם קרה?

גימיקים לכל משחק לא תמיד עובדים, ומעבר לעומס ושחיקת החומר, אחד המרכיבים העיקריים לנפילתו של הז'אנר היא ההתמדה שהמשחקים הללו דורשים. כשמגיעים למצב שבו כל כותר דורש מהשחקנים להכיר ולהבין את מכניקות המשחק ואת הגימיקים השונים לעומק - לא לכל שחקן יהיה את הזמן להשקיע בשלושה-ארבעה כותרים במקביל.

הרי שחקנים שרצו לשחק את פורטנייט ברמות הגבוהות שלו היו חייבים לשלוט גם במכניקת הבנייה שלו בשביל לשרוד, או שחקנים שירצו לשלוט ב-Apex Legends יצטרכו להיות בקיאים גם בכל היכולות המיוחדות של הדמויות. זו לא מטלה פשוטה בכלל, וזה דורש המון זמן והתמדה. בדרך כלל השחקנים יעדיפו לשקוע ולהתמקצע במשחק אחד.

זה יצר מצב שבו ארבעה משחקי באטל שומרים על הדומיננטיות הבלתי מעורערת שלהם, לפחות לכתיבת שורות אלו: Warzone ,PUBG, Apex Legends וכמובן שפורטנייט, שהיה בין היחידים שהצליח לשמר את קהילת השחקנים שלו בצורה האדוקה ביותר לא רק בזכות היותו באטל רויאל. זה אמנם היה הז'אנר ששם את פורטנייט במרכז הבמה, אבל Epic Games הבינה מהר מאוד שהיא צריכה להתרחב ולהפוך את פורטנייט לפלטפורמה של ממש.

מפתחים את הקהילה

זה התחיל משינויים תכופים למפות המשחק ככל שעונות המשחק מתקדמות, אבל מהר מאוד עבר לאירועי ענק עם אמנים כמו טרוויס סקוט, אריאנה גראנדה, אמינם ליידי גאגא, ועוד רשימה ארוכה שיתופי פעולה בולטים עם כל כך הרבה מותגים מוכרים - בתוך המשחק עצמו. אפילו דיסני הצטרפה לטירוף ואפשר למצוא סקינים של דמויות אייקוניות כמו מיקי מאוס או וודי בתוך המשחק. אני מזכיר לכם שדיסני נחשבים לאחד האולפנים הכי משפחתיים וידידותיים ופתאום נראה שהוא מלווה את הדמויות שלו למשחק באטל רויאל שבו מיקי מאוס, וודי או אלזה מחזיקים תת מקלע ונזרקים אל תוך זירת קרב. זה מצחיק כשחושבים על זה לעומק.

Epic Games הפכה לאמנית שיווק מטורפת, ובשביל להמשיך ולרענן את הפלטפורמה הרחבה שלה היא הציגה לאחרונה גם שלושה מצבי משחק חדשים: מצב מרוצים עם Rocket Racing, שיתוף פעולה עם נרחב לגו בסגנון מיינקראפט, ומשחק-קצב כמו בימים הטובים של גיטר הירו. כל אחד מהם שונה באופן מהותי מהז'אנר שהפך את פורטנייט לכל כך פופולארי, וסביר מאוד להניח שמצבי משחק נוספים יתווספו בעתיד.

וזה עוד בכלל לפני שהתחלנו לדבר על מצב ה-Creative 2.0 החדש ש-Epic הציגה בשנה שעברה, שבו היא מאפשרת לשחקנים ליצור את התכנים שלהם בעצמם באמצעות מנוע המשחק Unreal 5, ולשתף אותם עם שאר הקהילה. פורטנייט כבר מזמן הפך לפלטפורמת גיימינג שלמה, כשבאטל רויאל הוא אמנם חלק די מרכזי, אבל מזמן לא העיקר. וכנראה שגם שלא העתיד.

Disney x Epic Games. Epic Games, אתר רשמי
Disney x Epic Games/אתר רשמי, Epic Games
Fortnite Lego Islands. Epic Games, אתר רשמי
Fortnite Lego Islands/אתר רשמי, Epic Games

אז מה יקרה עם Warzone ,PUBG, או Apex Legends בעתיד? סביר להניח שגם הם לא הולכים לשום מקום, בטח לא בקרוב. הם כנראה ימשיכו לשמר את קהילת השחקנים שלהם ובסיסם יישארו משחקי באטל רויאל, אבל גם הם ניסו לרענן את הנוסחה יותר מפעם אחת כשהציגו מצבי משחק שונים: כמו Deathmatch קלאסי ונוסטלגי ב-Apex Legends או זומבים בקול אוף דיוטי. לפחות עד שהטרנד הגדול הבא יתפוס ויהפוך אותם ללא רלוונטיים.

אקטיוויז'ן השכילה ולמדה מ-Epic Games, והיא לא הציגה רק מצבי משחק שונים. היא ניסתה להעתיק את הנוסחה של ויצרה בתוך Warzone "אירועים גדולים" שמשפיעים על מפת המשחק, כמו מצב משחק של "גודזילה וקינג קונג" בו השחקנים היו צריכים להימנע מיצורי הענק במהלך הסיבוב. מהלכים כאלה עוזרים לאקטיוויז'ן להפוך את Warzone לפלטפורמה שממשיכה לייצר טרנדים שפונים לכולם. לא רק לשחקני ההארדקור. רק תסתכלו על חבילת ה-Operators של ניקי מינאז', דה בויז, או סנופ דוג אם אתם צריכים הוכחה.

Operation Monarch Call of Duty: Warzone. Activision, אתר רשמי
Operation Monarch Call of Duty: Warzone/אתר רשמי, Activision

מה הלאה?

כנראה שבשלב הזה תהילת העולם חלפה לה. כמו שפורטנייט מנסה להבדיל את עצמו מהז'אנר, כך גם משחקי הרשת החדשים שיוצאים, והגענו למצב שאף אחד לא מנסה יותר להציב תחרות בז'אנר הזה. אפשר לראות את זה במשחקים כמו Helldivers II של סוני, ששוחרר בחודשים האחרונים במקביל לקונסולת הפלייסטיישן 5 ולמחשב האישי, וזוכה להצלחה ולאור הזרקורים. לפחות לעכשיו.

אפילו מארוול הכריזה ממש לאחרונה על Marvel Rivals שאמור לנסות ולמלא את החלל ש-Overwatch 2 של בליזארד לא מצליח, עם גיימפליי קבוצתי של שישה שחקנים כנגד שישה אחרים ושילוב של יכולות מיוחדות בזירה. שום זכר לבאטל רויאל. כי כמו שאמרנו בהתחלה - התעשייה מתבססת על טרנדים, ובאטל רויאל כבר תקופה ארוכה לא הטרנד החם שכולם מנסים לחקות.

לפרטים נוספים לחצו כאן>>>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully