וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפיצת מדרגה: הביקורת ל-Playstation VR 2

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 15:04

משקפי המציאות המדומה של סוני לפלייטסיישן 5 מספקים את הסט המתקדם שיש כרגע לשוק להציע שמנסה לקבע את המדיום במיינסטרים. כמה זה יעבוד לה? זה כבר תלוי בנו

תודה רבה לישפאר ולחברת סוני העולמית שסיפקו לנו את הסט לסקירה.

Playstation VR2/Playstation

אני מאמין גדול במציאות מדומה ושבעתיד היא תהפוך לסטנדרט. כי עם יד על הלב: כמה אנחנו יכולים לשחק באותו-הדבר-רק-בווריאציות-מעט-שונות? מתישהו VR יהיה חייב לתפוס ולהפוך לנורמה. ונכון שזה עשוי לקחת עוד הרבה זמן. עשור. שניים. אולי יותר. אבל אי אפשר באמת לברוח מזה. אפילו סוני מבינה את זה' ומשקפי המציאות המדומה החדשים שלה, ה-Playstation VR 2, מרגישים כמו ניסיון (מבורך) נוסף לשתול את הניצנים של שגרת המדיום הזה בעתיד. אבל האם הסט הזה שווה את הרכישה? נתחיל.

Playstation VR 2. Playstation, אתר רשמי
Playstation VR 2/אתר רשמי, Playstation

החומרה והעיצוב

כבר מרגע ההכרזה היה אפשר לראות שמדובר במפרט מרשים. ה-PS VR 2 כולל שני מסכי OLED ברזולוציה מרשימה של 2040x2000 לכל עין, עם קצב ריענון של 90 עד 120 הרץ. טווח הראייה של השחקנים (Field of View) הוא באזור ה-110 מעלות, והערכה החדשה כוללת ארבע מצלמות פנימיות שמוטמעות בתור המכשיר על מנת לעקוב אחר כל הפעולות שלנו בזמן משחק.

כל הערכה עצמה שומרת על שפה אחידה עם הפלייסטיישן 5 ועל אחידות צבעים של שחור ולבן ועיצוב עתידני\חייזרי. אפשר לראות את זה בשלטים עצמם שזוכים גם הם ליכולות Haptick Feedback ו-Adaptive Triggers ממש כמו שלט ה-DualSense הסטנדרטי של ה-PS5. תוסיפו לזה חיישני תנועה לאצבעות שלכם, ואתם יכולים לצפות לחוויה חובקת חושים יותר ממה שהתרגלתם אליה.

ניסיתי להשלים את החוויה עם אזניות ה-Inzone של סוני בשביל לקבל סאונד תלת מימדי וסינון רעשים, אבל הוא לא ממש התלבש יחד עם הסט. במקום זאת נאלצתי להסתפק בסאונד של האזניות המצורפות שמספקות אחלה תחליף שבעולם, וגם נוחות מאוד באוזן. חבל רק שמדובר באזניות כפתור שנכנסות לתוך האוזן, ויהיו כאלה שלא ישמחו לחלוק שעווה עם אחרים.

Playstation VR 2. סוני, אתר רשמי
שומר על לוק זהה למוצר האב - הפלייסטיישן 5/אתר רשמי, סוני

הפריסה של המקשים המוכרים של סוני לא נפגמה כאן והיא חולקה לשניים: השלט הימני כולל את מקשי האיקס, עיגול, מקש הגדרות, מקש הבית, מקשי ה-R1\R2, וג'וייסטיק. השלט הימני שומר על אותה תצורה וכולל את מקשי המשולש-ריבוע, וכפתור הסושיאל וההקלטה. שניהם כוללים גם שרוך שתוכלו לקשור לידיים כדי לוודא שאף אחד מהשלטים לא יעוף לכם בזמן רגעי משחק אינטסיביים שיתנו לכולנו פלאשבקים לימי ה-Wii העליזים. או כל פלטפורמת VR אחרת.

בהשוואה למכשירים אחרים בולטים בשוק, כמו ה-Meta Quest Pro, ה-PS VR 2 הוא סט שדורש חיבור קבוע לסוני. אמנם יש לו כבל באורך של 4.5 מטרים, אבל זו נקודה שחשוב לציין לכאלו שציפו שהמכשיר יעמוד בזכות עצמו. זה אומר שגם המשחקים יותקנו על הקונוסולה עצמה, ולא מדובר בסט נפרד מהפלייסטיישן 5. זהו מוצר משלים לכל דבר.

Playstation VR 2. סוני, אתר רשמי
Playstation VR 2/אתר רשמי, סוני

ואם באמת דיברנו על השוואה למתחרים

אני חושב שזה קצת לא פייר להשוות את ה-PS VR 2 לשאר המתחרים בשוק. הערכה של סוני מסתמכת על קונסולת הפלייסטיישן 5 בשביל לספק את החוויה כולה. ל-Meta Quest Pro יש מעבד וכרטיס מסך פנימיים משלו. גם אם נסתכל על החומרה, אפשר לומר שמסך ה-OLED של ה-PS VR 2 עושה עבודה הרבה יותר טובה ממסך ה-LCD של המתחרה, והוא לוקח גם בהשוואה של הרזולוציה או טווח ראייה של השחקנים.

גם אם נחבר את ה-Quest Pro למחשב אני לא חושב שיש פה השוואה שווה, בעיקר כי ה-PS VR 2 היא פיסת חומרה שנבנתה במיוחד בשביל לנצל את מלא כוח העיבוד והפוטנציאל של הפלייסטיישן 5. השוואה יותר נכונה תהיה מול משקפי ה-Index של Valve, אבל גם במקרה הזה, יש את עניין החומרות השונות על ה-PC, וגם אז על הנייר, ה-PS VR 2 עדיין מנצח בכל ההיבטים: רזולוצית מסכים, קצב ריענון, טווח ראייה, והוא אפילו לא דורש מצלמות חיצוניות. וכמובן שאי אפשר לשכוח שיש לו טכנולוגיה למעקב עיניים.

מרכיבים את הסט: רגעים ראשונים

החבישה של ה-PS VR 2 נוחה למדי. לקשת שתעטוף את הראש שלנו קיים ציר שניתן לסובב בשביל להרחיב או להקטין את הגודל, ועל המסכים עצמם יש כפתור נעילה\שחרור שמאפשר לנו להרחיק או לקרב את הסט. באופן אישי לא הרגשתי את הסט כמעמסה על הראש גם לאחר שעה וחצי רצופה של זמן משחק. זה לא היה המשקל של הסט שדרש ממני הפסקה, זה האינטנסיביות שבחוויה. אז בגזרה הזו אין תלונות כלל.

תהליך ההתקנה פשוט במיוחד. רק מחברים לקונסולה, והסט כבר יעשה את העבודה וידריך אתכם. כל תהליך סריקת החדר היה מאוד אינטואיטיבי וקליל בהשוואה להתקנה של סט ה-PS VR מהדור הקודם. הסריקה הראשונה של מרחב המשחק הייתה פשוט מושלמת על הניסיון הראשון, ולא יצא שהייתי צריך לערוך שינויים מחדש כמו עם סטים אחרים. פוקס? אולי. טכנולוגיה מרשימה שהתקדמה? יש מצב. אבל הפעם כל התהליך הוא פשוט Plug and Play עם כבל USB C. נגמרו הימים של מצלמה חיצונית שצריך למקם מול הטלוויזיה. חבל רק שאנחנו עדיין מחוברים בכבל. אבל זו לא תלונה רצינית.

Playstation VR 2. Playstation, אתר רשמי
תהליך ההתקנה, סריקת החדר ועמדת המשחק פשוטים ואינטואיטיביים/אתר רשמי, Playstation
Playstation VR 2. סוני, אתר רשמי
התאמות אישיות למרחב המשחק/אתר רשמי, סוני

נכנסים פנימה: חווית משתמש ומשחק

חברת סוני העולמית סיפקה ובחרה עבורי ועבור אחרים ארבעה כותרים שונים כדי שנוכל לסקור את הערכה כמו שצריך: כותר הדגל הבלעדי שלה Horizon: Call of The Mountain (לחצו כאן כדי לקרוא את הביקורת המלאה עליו), שני משחקי Moss הקסומים ו-Star Wars: Tales from the Galaxy. כל אחד מהם סיפק חווית משחק חלקה ונקייה ברובה. גם Moss וגם Star Wars יצאו במקור לפלטפורמות ישנות יותר, והאופטימיזציה שעברו לסט החדש של סוני מרגישה חלקה ללא תקלות.

דווקא משחק הדגל הבלעדי, Horizon, היה קצת יותר תובעני מהקונסולה (ואפשר להבין למה) אבל שמים לב לניסיון לשמור על חוויה של 60 פריימים לשנייה. זהו כותר FPS (גוף ראשון) שבו השחקנים צריכים להיות הרבה יותר פעילים גם במרחב - וזה גורר את תופעת הבחילה הידועה לשמצה בעולם המציאות המדומה.

לצערי, אנשים שרגישים ונוטים לבחילות וסחרחורות ב-VR כנראה לא ימצאו כאן את הישועה, אבל התסמינים מעט יותר קלילים בהשוואה לסטים אחרים שיצא לי לחוות כמו האוקולוסים, HTC Vive או ה-Mixed Reality. במשחקים אחרים שנותנים לשחקן לחקור בעצמו את הסביבה בלי תזוזה ידנית של הג'וייסטיקים (כמו Moss) זוכים לחוויית משחק הרבה יותר חלקה, ומרגישים את ההבדל ברזולוציה והחדות. אני לא אוהב לומר משפט כל כך בומבסטי שנשמע מאוד יומרני: אבל זה באמת מרגיש של-PS VR 2 אין מתחרים שמתקרבים אליו. נכון לעכשיו.

Playstation VR 2. סוני, אתר רשמי
שלא תאבדו: ממשק המשתמש יסמן לכם במפורש על הצג איפה השלטים השלטים נמצאים/אתר רשמי, סוני
Playstation VR 2. סוני, אתר רשמי
"חומות ההגנה" שמתריעות את השחקנים על גבולות גזרת המשחק/אתר רשמי, סוני

המחיר, והמצב הבעייתי של המדיום כולו

על הנייר מדובר בסט מאוד מרשים. אולי הכי מרשים שתמצאו כרגע בשוק. אבל אי אפשר להתעלם משלוש חולשות עיקריות. הראשונה היא המחיר. הסט עולה כ-2699 שקלים, שזה יותר ממחיר של קונסולת פלייסטיישן 5. השנייה היא העובדה שה-PS VR 2 הוא מוצר נלווה שחייב גם את הקונסולה עצמה. בחישוב הסופי מדובר בהוצאה של יותר מ-5000 שקלים לרוכשים חדשים, וזה עוד לפני שהזכרנו הוצאות על משחקים. אבל אני משוכנע ששחקנים שיש בבעלותם כבר PS5 והם מצפים לרכישה הזו ככל הנראה ימצאו שמדובר בהשקעה טובה. במיוחד שסוני הבטיחה תמיכה יותר רחבה בדור הזה.

ואם כבר דיברנו על משחקים, זו עשויה להיות עבור רבים החולשה השלישית. ל-PS VR 2 יש 30 משחקים שזמינים בהשקה שלו. האם זו ספרייה מספיק רחבה? זו כבר תשובה אינדיבידואלית לכל אחד. שלא תבינו אותי לא נכון, אני חושב שחלק ממשחקי ההשקה מדהימים והם לדעתי MUST עבור הז'אנר. אבל הם לא בהכרח יהיו כוס התה של כל קהל שחקני פלייסטיישן, שככל הנראה ישתוקקו לראות יותר כותרים כמו זה של Horizon, או משחקים שמבוססים על מותגים בלעדיים של סוני. ואני לא מדבר בהכרח על משחקי FPS כמו Horizon. אלא על כל סגנון שיכול לנצל את המדיום כראוי ויספק חוויה חדשה ומרגשת. אני מאמין (ומקווה) שסוני מכינה עוד הפתעות בקרוב.

Playstation VR 2. Playstation, אתר רשמי
ליין המשחקים בהשקה של ה-Playstation VR 2/אתר רשמי, Playstation

זו הבעיה של מדיום ה-VR כולו. ממש לא רק של סוני. הביצה והתרנגולת: אנחנו רוצים לראות יותר משחקי טריפל איי מושקעים? הקונסולה חייבת להפוך להיות יותר במיינסטרים ולמכור. אבל זה לא יקרה אם אנשים לא יקנו. ולמה אנשים לא קונים? כי המחירים גבוהים. אבל המחירים לא יכולים לרדת כל עוד מדובר בנישה. זה מעגל מסובך ומתסכל שחוזר ומזין את עצמו. אז בשורה התחתונה - הסט מרשים מאוד. האם הוא שווה את זה? זו כבר החלטה שלכם. אני יודע שבאופן אישי ככל הנראה הייתי מחכה קצת. ממש כמו עם רכישת קונסולת דור חדש כבר בהשקה (פלייסטיישן או אקס בוקס).

לסיכום

סוני שחררה מוצר פרימיום איכותי שככל הנראה נכון לעכשיו שולט גם מבחינת החומרה וגם מבחינת הביצועים. מדובר בסט היחידי שזוכה לאופטימיזציה גבוהה ומלוטשת עבור הכותרים הבלעדיים שלו שמנצל את היכולות של הקונסולה שעבורה הוא נבנה במיוחד. בתור חובב VR קז'ואלי שמצפה לראות את המדיום הזה פורח ותופס תאוצה קשה שלא להתרגש, אבל לא בטוח שכולם יחלקו את אותה התרגשות או יזדהו. תגית המחיר הגבוהה שמשתווה למחיר קונסולה + העובדה שגם הקונסולה עצמה נדרשת - עשויה להוות מכשול ראשוני (ומובן) עבור לא מעט שחקנים חדשים. אבל אם כבר יש לכם פלייסטיישן 5 ואתם מצפים לרכישה הזו, סביר מאוד להניח שתבואו על סיפוקכם.


ביקורת הווידאו שלנו על ה-Playstation VR 2 תעלה לרשתות החברתיות בימים הקרובים. בינתיים אתם מוזמנים לעקוב אחר ערוץ הגיימינג גם בפייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק ועמוד היוטיוב שלנו>>>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully