וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בזמן: משחקי המונדיאל משנות ה-80 ועד היום

ענבר ארוסי

עודכן לאחרונה: 2.12.2022 / 12:11

בדקנו איך נראו משחקי המנודיאל לאורך השנים, החל מהתקופה שפיפ"א חילקה את הרישיונות לכמה מפתחות ומפיצות במקביל, ועד לפרידה מ-EA השנה

חודש המונדיאל בא עלינו לטובה, עם ניחושים בכל פינה ותפניות בעלילה. וכמו בכל חג טוב גם למונדיאל יש היסטוריה ואנחנו כאן כדי לבחון את הצד האהוב עלינו - הגיימינג. תתכוננו למסע בזמן.

משחקי המונדיאל לאורך השנים. ערוץ הגיימינג, מערכת וואלה!
משמאל לימין: מונדיאל איטליה 90, מונדיאל 98, מונדיאל 2010 דרום אפריקה, עדכון המונדיאל בפיפ"א 18/מערכת וואלה!, ערוץ הגיימינג

המונדיאל הראשון

הפדרציה הבינלאומית של התאחדות הכדורגל, או בכינויה, פיפ"א, מכרה לראשונה את הרישיון של המונדיאל בשנת 1986 לחברת משחקי הוידאו U.S. Gold, ואפשר לומר שהמשחק הראשון של אליפות העולם בכדורגל התחיל ברגל שמאל. המשחק המיועד, World Cup Carnival (Mexico '86) נתקע בגלל סיבוכים פנימיים.

בשביל לפתור את כל העניין המפתחת החליטה לקנות זכויות של משחק ישן יותר: World Cup Football של חברת Artic. ההחלטה הייתה לשנות ולהחליף היבטים בתוך המשחק כדי שיתאימו למונדיאל. בסופו של דבר המשחק שוחרר לקונסולות הקומודור 64 והספקטרום סינקלייר (מסע בזמן, כבר אמרנו?), אבל השחקנים והמבקרים לא בדיוק התלהבו מהתוצאה, והמשחק נחשב לכישלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
World Cup Carnival (Mexico '86). Internet Archive, צילום מסך
משחק המונדיאל הראשון: World Cup Carnival (Mexico '86)/צילום מסך, Internet Archive

1990: שלושה משחקי מונדיאל

במונדיאל של 1990 הרישיון כבר עבר ל-Virgin Mastertronic ששיחררה את המשחק למחשבים האישיים. הם כנראה לא למדו מטעויות העבר וגם המפתחת הזו השתמשה במשחק אחר, World Trophy Soccer, ובנתה עליו. היא כן השכילה והכניסה כמה חידושים מהמשחק מונדיאל הקודם, כמו למשל מעבר למצלמת תלת מימד כשמתקרבים לשער וגם עם כמה מגרעות כמו צבעים לא מדוייקים של קבוצות וגם הטורניר עצמו לא התנהל כמו במונדיאל. משונה. גם סגה פיתחה גרסה משלה למונדיאל, ששווקה לקונסולות הפרטיות שלה (המגה דרייב והמאסטר סיסטם) תחת הפצה של Virgin.


באותה השנה, גם האקסית, U.S. Gold שחררה משחק לא רשמי של המונדיאל בשם Italy 1990, ועבור הקהל האמריקאי הוא פורסם בשם אחר World Class Soccer. נראה שהניסיון הנוסף שלהם לשחרר מוצר רשמי בלי רישיון עבד, כי פיפ"א חזרה לעבוד איתם כבר במונדיאל הבא, והמשחק World Cup USA '94 שוחרר לרוב המחשבים הביתיים והקונסולות הקיימות באותה התקופה. אחד החידושים הגדולים היה שהוא הגיע גם עם פס קול משלו.

World Cup Soccer: Italia '90. Virgin Mastertronic, צילום מסך
גרסת ה-DOS/צילום מסך, Virgin Mastertronic

EA, קונאמי וסגה מתחלקות ברישיון

בשנת 1997 פיפ"א כבר מכרה את הרישיון שלה לחברת EA Sports וב-98' יצא משחק המונדיאל הראשון שהגיע עם ערכות נבחרות לאומיות מדוייקות, עם לוגואים רשמיים וכמובן - סחורה שיווקית (איך לא?). המשחק גם הציג לראשונה שיר בתפריט הראשי, ואין ספק שהותיקים יזכרו את "Tubthumping" של Chumbawamba או את "Song 2" של Blur, וקריינים בזמן המשחק. המשחק יצא לפלטפורומות שונות ביניהם ווינדוז, נינטנדו 64 והפלייסטיישן.

בשנת 98' יצאו עוד שלושה משחקי מונדיאל עם רישיון רשמי של פיפ"א, אבל רק ביפן וקוריאה. קונאמי פיתחה שתי גרסאות של International Superstar Soccer 98 (שבעתיד יהפוך לפרו אבולושן, וכיום מוכר בתור eFootball), גרסא לקונסולת הנינטנדו 64 והשניה לפלייסטיישן.

World Cup 98. EA, אתר רשמי
World Cup 98 של EA/אתר רשמי, EA
International Superstar Soccer 98. KONAMI, אתר רשמי
International Superstar Soccer 98 של קונאמי/אתר רשמי, KONAMI

המשחק השלישי היה של סגה, שהצטרפה לחגיגה ויצרה את World Cup '98 France: Road to Win, לקונסולת הסאטורן שלה. כשהחברות שיחררו את המשחקים שלהם לשאר מדינות העולם, הם יצאו בגרסה לא ממותגת תחת פיפ"א, בלי הרישיון ועם שינוי שמות של השחקנים.

התקופה של EA

מכאן ואילך, EA הייתה זו שהחזיקה באופן בלעדי ברישיון וגם ב-2002, 2006, 2010 ו-2014 היא שיחררה משחק חדש במקביל לפיפ"א השנתי. כל משחק הביא איתו חידושים, בין אם מדובר ביותר נבחרות, גיימפליי יותר מציאותי, אצטדיונים מציאותיים, קהל ריאליסטי יותר, או מערכת שיפוט קשוחה יותר. בשנת 2014 קיבלנו גם משחק קלפים למובייל של EA, אבל היא שיחררה אותו רק ביפן וסין.

2002 FIFA World Cup (video game). EA, אתר רשמי
2002 FIFA World Cup (video game)/אתר רשמי, EA
2010 FIFA World Cup South Africa. EA, אתר רשמי
2010 FIFA World Cup South Africa/אתר רשמי, EA

החל משנת 2018, EA כבר הבינה שיש לה משחק פיפ"א חדש ומצליח שיוצא כל שנה, אז למה לפתח עוד משחק רק בשביל המונדיאל כשאפשר פשוט לשחרר DLC? במונדיאל 2018 הוכרז שהרחבה חינמית שתגיע לפיפ"א 18, עם כל 32 הנבחרות המשתתפות (בנוסף לקבוצות שכבר קיימות במשחק) וכל 12 האיצטדיונים הקיימים במונדיאל. זו גם הייתה השנה שבה פיפ"א אימצה את המנטליות של מצב האולטימייט טים עד הסוף, והשחקנים היו חייבים לפתוח חבילות קלפים בשביל להשיג את הכדורגלנים שהם רוצים.

גם במונדיאל השנה EA אימצה את אותה השיטה של חבילת הרחבה חינמית, ולראשונה היא מציעה גם את גביע העולם בכדורגל לנשים. גם השנה אין את שלבי המוקדמות. רק את הטורניר עצמו עם הנבחרות המשחקות, ובניגוד לשנים קודמות, השנה יש רק שמונה אצטדיונים מתוך השמונה שקיימים.

FIFA 18 World Cup DLC. EA, אתר רשמי
עדכון המונדיאל בפיפ"א 2018/אתר רשמי, EA
FIFA 23 World Cup. EA, אתר רשמי
עדכון המונדיאל בפיפ"א 2023/אתר רשמי, EA

מה יהיה עם משחקי המונדיאל בעתיד?

כפי שבוודאי רובכם יודעים, חברת EA וארגון פיפ"א הכריזו השנה כי לא יחדשו את חוזה הבלעדיות ביניהן והשתיים נפרדות לדרכים נפרדות. EA תמשיך בשנה הבאה עם EA FC Sports, ופיפ"א עדיין מחפשת בית חדש.

בחודשים הראשונים צצו לא מעט שמועות שמתקיימים מגעים בין פיפ"א ל-Take-Two (המפיצה של סדרת NBA 2K). מנכ"ל החברה, סטראוס זלניק, ציין כי אכן התקיימו מגעים, אך אין להם כוונה לקחת חסות על המותג. מאז, פיפ"א הספיקה לפתח משחק מונדיאל ברובלוקס, ושלושה משחקי בלוקצ'יין מבוססי NFT.

אז האם זה העתיד של המונדיאל בפיפ"א? רק הזמן יגיד.

FIFA World. FIFA, אתר רשמי
FIFA World/אתר רשמי, FIFA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully