וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשחק הזה הוא דוגמא נהדרת לחולי בתעשיית הגיימינג

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 20.10.2022 / 22:34

הביקורות לא מהללות את Gotham Knights, שמצביע על תופעה רחבה יותר שבה המפתחות מסרבות ללמוד מטעויות העבר. ואיך כל זה קשור לנוקמים, רוקסטאר ו-GTA?

Gotham Knights/WB Games

בשבוע שעבר הגיעה הידיעה המרעישה שהמשחק Gotham Knights שישוחרר ממש היום יינעל על 30 פריימים בקונסולות הדור הבא, והגיימרים מה שנקרא Lost their shit (ובצדק). איך יכול להיות שהמפתחים לא יכלו לוודא שמשחק טריפל איי ממפיצה די גדולה, כשהמותג של בטמן מייצג אותה, ירוץ באופן חלק על קונסולות הדור הבא ויעניק את החוויה של הדור הקודם? בואו תשארו איתי עד הסוף, ואולי נצליח להצביע על הבעיה.

לפני שמתחילים, כמה מילות הבהרה

זו איננה ביקורת על המשחק. לפחות לא בדרך שאתם חושבים. למען האמת לא שיחקתי בו, אני גם לא בהכרח מתכנן כרגע, יש מספיק דברים אחרים מעניינים. אבל מהרגע שהוכרז, כל נורות האזהרה נדלקו. מה לא אהבתי? גרפיקה ואנימציות שנראות כאילו הן שייכות לדור הקודם, עולם פתוח ומשעמם, ומכניקות שרק ממבט זריז ניתן לראות שהן לא משתוות לסדרת ארקהם המקורית של בטמן, זו שהמשחק החדש אמור להיות סוג של המשך רוחני. מה כן אהבתי? מעט מאוד.

אפשר לומר שאת הדעה שלי כבר גיבשתי מתוך צפייה בכל סרטון וטריילר שנחשפו טרום ההשקה, והתוצאות לא תאמו לרוחי או לרוחם של שחקנים רבים ברשת. אם אתם מהאופטימיים שאומרים "אולי בהשקה זה יהיה טוב", מספיק ללכת עכשיו לרשת לראות את הביקורות של המשחק. הן לא משבחות, אז נראה שהחששות במקומן. אם תוכלו להניח את העצבים שאתם כנראה אוכלים עליי כי איך-אני-מעז-לדבר-על-משחק-שעוד-לא-שיחקתי-בו בצד, אני מבטיח שיש פואנטה.

Gotham Knights. WB Games, אתר רשמי
Gotham Knights/אתר רשמי, WB Games

ולנקודה העיקרית...

קודם כל, אחת הבעיות הגדולות של המשחק היא שלא מדובר במשחק של Rocksteady, המפתחת המקורית של משחקי ארקהם, אלא ב-WB מונטריאול, אותה המפתחת שהייתה אחראית חבילות ההרחבה של המשחק השלישי, ועל הפריקוול Origins. הם אמנם היו סבבה והכל, אבל התוצר שלהם לא בהכרח עמד בליטוש של כל מה שהגיע מצד המפתחת המקורית. לשים משחק גדול כמו Gotham Knights בידיים של מפתחת שמאז 2013 לא פיתחה משחק חדש (תבדקו את הויקיפדיה שלהם אם אתם לא מאמינים) מרגיש כמו תפקיד שגדול מידי עליהם. ואני מזכיר: המשחק אמור להיות Game as Service שיחזיק למשך שנים, וכרגע הוא די מקבל ביקורות די ממוצעות, במקרה הטוב.

ההחלטה של WB Games להגביל את המשחק ל-30 פריימים בקונסולות פשוט מכעיסה ומצחיקה בו זמנית. ולא, לא מצחיקה בגלל ששחקני המחשב כן יקבלו 60 פריימים, אלא בגלל שזה מראה על סדר עדיפויות לקוי אצל המפיצה. בגלל שמדובר במשחק צד שלישי שמשווק לכל הפלטפורמות במקביל (פלייסטיישן, אקס בוקס ומחשב) צריך לבצע אופטימיזציה נכונה יותר למשחק. אני בטוח שהלחץ והרצון להוציא את המשחק הזה כמה שיותר מהר מצד המפיצה לא תרם לתהליכים המאוד חשובים האלה. זה לא חדש לנו שמפיצות משחררות מוצרים "חצי אפויים" ומשחררת עדכונים בעתיד.

Gotham Knights. WB Games, אתר רשמי
Gotham Knights/אתר רשמי, WB Games

מקרה קלאסי של "תחרוש או תשלם"

Gotham Knights הוא לפי דעתי אחת מהדוגמאות הכי מובהקות למשחק שלא לומד מהכישלונות של מתחריו בתעשייה. וזה ברוב המקרים נובע מהמקרה הקלאסי כשבו כישרון אומנותי מתנגש עם מסחור של מוצר. או יותר נכון כשהמפיצות כופות מכניקות לא רצויות (כמו Pay 2 win או מיקרו רכישות) על המפתחות במשחקי סינגל פלייר, הכל בגלל שתווית המחיר של 60 דולר (בקרוב הסטנדרט עולה ל-70) כבר לא מספיקה בימינו.

רק תסתכלו על סרטוני משחקיות ועל התפריטים של המשחק, ואתם באמת לא צריכים להיות חדי אבחנה בשביל לראות שברוב חווית המשחק שלכם תהיו עסוקים בלחרוש את המשחק שוב ושוב על מנת להשיג עוד XP ולפתוח עוד יכולות ב-skill tree שלכם. או לשלם. עכשיו הייתי מקדיש את זמני וחורש, הכל טוב ויפה, אבל בחייאת. ראיתם את הקומבט? תעשו את ההשוואה רק למשחקים הקודמים, והתוצאה היא שמיים וארץ. זה לא נראה כמו משחק שאני ארצה לחזור אליו.

אם נמשיך לעשות את ההשוואות לסדרה המקורית והנהדרת, גם העולם הפתוח של Gotham Knights ריק מתוכן וחסר אישיות, וממש לא נראה כמו עולם פתוח שעומד בסטנדרט של 2022. בטח לא עולם פתוח של מפיצה כל כך גדולה שאמור להוות Game as Service בימינו. למה משחקי עבר שעליהם מתבסס המשחק החדש מצליחים בכל היבט איפה שהחדש כושל? סטייל ויז'ואלי, אנימציות, גרפיקה, מערכת קרב, והעובדה שהם לא גוררים את השחקנים לחנות דיגיטלית. אבל שוב, אני לא מאשים את המפתחים. הטענות שלי מופנות כלפי המפיצות הגדולות, שממשיכות לנסות להכיל מכניקות שהתבססו בעולם המובייל על משחקי טריפל איי עם דגש על סינגל פלייר. אני מבין שיש השקעה להחזיר, אבל אפשר שזה לא יהיה על חשבון חווית המשחק?

Gotham Knights. WB Games, אתר רשמי
העולם הפתוח של Gotham Knights מ-2022 מרגיש הרבה פחות מעניין ויזואלית ומלא סטייל.../אתר רשמי, WB Games
Arkham Knight. WB Games, אתר רשמי
...מאשר העולם הפתוח של Arkham Knight מ-2015/אתר רשמי, WB Games

כשמיסחור פוגש אמנות

זה מה שקורה כשהרצון למוניטניזציה מצד המפיצה מתנגש עם הרצון של המפתחים ליצור משחק טוב. ומזכיר מאוד את מה שקרה עם Marvel's Avengers, של Square Enix היפנית. משחק שחשב שהטייטל של הנוקמים יהיה מספיק בשביל למשוך את הקהל, אבל מהר מאוד השחקנים הבינו שהדגש הוא בעיקר על המוניטניזציה, ונטשו בהמוניהם. כל העדכונים בעולם (ואפילו ספיידרמן) לא הצליחו למשוך אותם בחזרה. ההנחות למשחק הגיעו מהר מאוד, והיום הוא גם זמין ב-Game Pass בחינם. What a way to go.

Marvel's Avengers Spider-Man. Square Enix, אתר רשמי
אותם סממנים: אפילו ספיידרמן לא הצליח להחזיר את השחקנים אל Marvel's Avengers/אתר רשמי, Square Enix

עוד דוגמא שבה רצון של מפיצה גדולה הורס מוניטין של מפתחת זה כמובן היחסים של Take-Two ורוקסטאר. אתם חושבים שרוקסטאר לוקחים את הזמן שלהם עם GTA 6 וסתם יושבים כל היום רגל על רגל? יכול להיות. אבל תהיו בטוחים שגם ההנהלה יושבת להם על העורף ואומרת להם "תשקיעו במולטיפלייר כי שם הכסף". מי צריך 60 דולר שלוקחים זמן וכסף לפתח כשאפשר פשוט לשחרר כל פעם מצב רשת עם חנות דיגיטלית?

הנה ניחוש פרוע: דן האוזר (היוצר של GTA) עזב את החברה בגלל סיבות כאלו לפני כשנתיים. בגלל מפיצה שלא נותנת לך להכין את המשחק שאתה רוצה להכין, בתור יוצר. כי הפרדוקס הוא שהמוצר חייב להרוויח. ורווח זה הכל. וכמו שראינו, הסינגל פלייר של רוקסטאר היו רווחיים, אבל האונליין היה רווחי הרבה יותר. אפשר רק להתפלל שהסינגל פלייר העתידיים של רוקסטאר, גם המעט שכן נקבל, לא ייפגעו בעתיד.

GTA V Online. רוקסטאר, אתר רשמי
GTA V Online/אתר רשמי, רוקסטאר

אז Gotham Knights עוד לא יצא, והוא כבר יורה לעצמו ברגל. הוא עוד מקרה קלאסי של תעשייה שדוחפת לעצמה אצבע לעין ולא מבינה מי עשה לה את זה. נכון לעכשיו הביקורות ממש לא מהללות, ואני בספק שהשחקנים יבואו בהמוניהם. זה רק מראה לנו כמה התעשייה לא לומדת מהטעויות של עצמה, וכמה המפיצות הגדולות לא מבינות שלא כל משחק יכול לתפקד בתור Game as Service ולהכיל מכניקות שעובדות במובייל על גיימינג מסורתי. המשחק הזה הוא לא הראשון או השני, או אפילו השלישי, והוא כנראה גם לא יהיה האחרון בתעשייה חולה.

  • עוד באותו נושא:
  • גיימינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully