וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות בודקי האיכות של סייברפאנק 2077 שיקר למפתחת המשחק

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 23:02

סיבה נוספת להשקה הנוראית מצטרפת לרשימה: יוטיובר ברשת טוען שחברת ה-QA החיצונית שבדקה את הכותר בשלבי הפיתוח הוליכה שולל והטעתה את CD Projekt Red

Cyberpunk 2077. CD Projekt Red, אתר רשמי
Cyberpunk 2077/אתר רשמי, CD Projekt Red

המשחק סייברפאנק 2077 של חברת CD Projekt Red נחשב לאחד המשחקים המצופים ביותר של השנים האחרונות, אך זכה להשקה כושלת וכואבת כששוחרר בדצמבר 2020 וסבל מבעיות ביצועים ובאגים על גבי המחשב והקונסולות.

המפתחת אמנם תיקנה (ועדיין מתקנת) חלקים נכבדים מהבאגים והתקלות הרבות שצצו ואפשר לומר בביטחון שסייברפאנק 2077 נמצא במצב שחיק, אבל עכשיו אנחנו מקבלים ידיעה ברשת שחושפת בפנינו
לכאורה עוד סיבה כיצד המשחק הושק בצורה כל כך לקויה.

עמוד היוטיוב Upper Echelon Gamers פרסם במהלך השבוע האחרון סרטון בו הוא טוען שקיבל מייל אנונימי שבו הנמען טוען שהוא מועסק בחברת Quantic Lab, המשמשת בתור חברת QA (בדיקות איכות) למשחקים, ושחברת הבדיקות הוליכה שולל את CD Projekt Red.

Cyberpunk 2077. CD Projekt Red, אתר רשמי
Cyberpunk 2077/אתר רשמי, CD Projekt Red

הסבר קצרצר לפני שמתחילים

לאלו שלא מכירים את המונח, QA (בודקי איכות, Quality Assurance) הוא תפקיד בתעשיות ההייטק והגיימינג שבו טסטרים מריצים בדיקות על אפליקציות, משחקים, או השירותים השונים המפותחים, ותפקידם העיקרי הוא למצוא את כל הבאגים שעשויות לצוץ בזמן שימוש המוצר טרום ההשקה, על מנת שהחברה תוכל לשחרר אותו במצב תקין למשתמשים.

בזמן שרוב החברות מחזיקות צוותי QA פנימיים, Quantic Lab היא חברה חיצונית המציעה את שירותיה לתעשייה. היא הוקמה במקור בתור חברת פיתוח משחקים, אך המודל שהציגה התגלה כלא ריווחי, ועשתה את ההמרה לחברת בדיקות איכות חיצונית של משחקים עבור מפתחות בתעשייה.

בשנת 2020 החברה נרכשה על ידי קבוצת האחזקות השוודית Embracer Group (שלאחרונה רכשה את כל המפתחות והמותגים המערביים של Sqaure Enix תמורת 300 מיליון דולר) והיא כבר סיפקה שירותים ל-CDPR עם Witcher 3 ו-Gwent, או לחברות כמו יוביסופט, THQ Nordic, Techland ורבות נוספות.

במהלך השבוע האחרון פרסם עמוד היוטיוב Upper Echelon Gamers סרטון בן 15 דקות בו הוא מסביר שקיבל מייל אנונימי מעובד ב-Quantic Lab, המציין על המחדלים השונים שהובילו להשקה המזעזעת של סייברפאנק 2077. אותו עובד צירף כאות הוכחה גם מסמך בן 72 דפים, בו מפורטות תכניות בדיקות איכות שונות שהורצו על סייברפאנק 2077, על מנת להראות שמדובר במקור אמיתי, ולא בזיוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הסיבות נחשפות

לפי אותו מקור, במהלך הרבעון האחרון של שנת 2019 נשלחו נציגי Quantic Lab למשרדי CDPR לפגישה עם המפתחים. בזמן ש-CDPR ציפתה לקבל צוות טסטרים מנוסה בעל שנים של ותק וניסיון שיעבוד ויבדוק את המשחק, הם קיבלו בפועל צוות QA המורכב בעיקר מטסטרים צעירים בעלי ניסיון של שנה בלבד (ואפילו פחות) בתעשייה. אלו נקראים "ג'וניור" בתעשייה.

אפילו מנהל הצוות היה ג'וניור טרי. העובדה הזו הוסתרה מ-CDPR, שהיו בטוחים שיקבלו את אותו הצוות שבדק את The Witcher III בעבר. אפשר להבין שמדובר בבעיה רצינית, וזה בטח לא הצוות שאמור היה לבדוק את אחד המשחקים הכי גדולים של השנים האחרונות, ואם נתחשב בכמות ההייפ והציפייה, שחקנים רבים העמידו אותו לתואר "משחק השנה" עוד לפני שבכלל יצא.

המייל מפרט כי הצוות חסר הניסיון כן השתדל כמיטב יכולתו, אך כשמדובר במשחק רחב היקף וכל כך גדול ומשמעותי, חוסר הניסיון בולט במיוחד ומוביל לשגיאות רבות. חלק מהמנטליות של הצוות היה להכריח את העובדים להשלים מכסה יומית, כמות באגים שחייבת להירשם עבור כל עובד ביום עבודה.

Cyberpunk 2077. CD Projekt Red, אתר רשמי
Cyberpunk 2077/אתר רשמי, CD Projekt Red

החשיבה הייתה שההנחיה הזו תוביל את הצוות הצעיר לעבודה פרודוקטיבית ותחרותיות בין העובדים, אך בפועל זה הוביל למצב שבו הטסטרים מדווחים על אלפי תקלות ובאגים ויזואליים, ולא בהכרח במכניקות משחק שלא עובדות או באגים ששוברים את המשחק ואת המשחקיות עצמה. במילים אחרות, היה מדובר במצב אפקטיבי ממש כמו שוטר שחייב להשלים מכסה ולרשום דו"חות. זה פשוט לא.

חשוב להבין שאמנם באגים ויזואלים וגליצ'ים בגרפיקה הם אלמנט חשוב לבדיקות ולכל משחק בסדר גודל שכזה, אך הם באים בעדיפות נמוכה יותר מאשר אלו שבודקות את המשחק לעומק ובעיקר מנסות "לשבור" את המשחק ולדחוק אותו לקצה, על מנת שהמפתחים יוכלו להבין את מקור התקלה.

צוות מנוסה יכול היה לעלות על התקלות הללו בקלות, אך במקום זאת המפתחים היו מוצפים באלפי תקלות חסרות משמעות שגזלו מהם מאות שעות עבודה במשך כל יום. עבודה שהייתה יכולה להיות מושקעת במקומות אחרים, פרודוקטיביים ומועילים יותר.

בשלב מאוחר יותר CDPR הבינה שמשהו לא מתנהל כשורה, וביקשה מצוות ה-QA להפסיק לשלוח לה באגים ברמת עדיפות נמוכה, ולהתמקד בבאגים ותקלות קריטיים, אך אפשר לומר שהנזק הגדול נעשה. במהלך שנת 2020 התקווה מעט חזרה מכיוון ו-Quantic Lab הגדילו את הצוות שלהם מ-30 עובדים ל-60, אך גם העובדים החדשים היו טסטרים ללא ניסיון ממשי.

הגדלת הצוות לא באמת עזרה לסייברפאנק 2077. חוסר הניסיון של העובדים החדשים הורגש, וגם הטסטרים "המנוסים" (ואנו מזכירים שהם חסרי ניסיון בעצמם) נאלצו לחנוך וללמד את תהליך העבודה (הלא בהכרח יעיל) לעובדים החדשים, בזמן שהם מנסים לרדת לשורש התקלות הגדולות של המשחק.

הצוות לא בהכרח עמד בלוח הזמנים של המשימות שהוקצב להם, וניסו לנפח תקלות שרירותיות על מנת להסיח את דעת המפתחים מתקלות רציניות ומהעובדה שתהליך העבודה לא מתבצע כיאות וכמצופה. עוד נחשף כי Quantic Labs שיקרה לגבי מספר הבודקים בצוות שלה שיעבוד על המשחק, על מנת שתוכל להאריך את החוזה.

Quantic Lab טענה בפני CDPR שמספר רב של טסטרים בודק את המשחק אך בפועל המספר היה נמוך ממה שציינו בחוזה, זה אומר שהחברה תביא הרבה פחות תוצאות ממה שמצופה ממנה, וייתן לה את קלף המיקוח למשוך את החוזה.

Cyberpunk 2077. CD Projekt Red, אתר רשמי
Cyberpunk 2077/אתר רשמי, CD Projekt Red

Quantic Lab מגיבה בחזרה

חברת ה-QA שיחררה תגובה לאתר VGC במהלך השבוע האחרון שם מנכ"ל החברה סטפן סיקרסו ציין כי "Quantic Lab שואפת למצוינות וליושרה עם השותפות בתעשייה". הוא אמנם לא הסתייג מהנושאים שעלו בסרטון שעלה בעמוד היוטיוב, ואמר שהיוצר לא בהכרח מבין את התהליך של בדיקות QA.

"ליוצר חסרה ההבנה בהליך הבדיקות לפני שהמשחקים יוצאים לשוק". סיקרסו ציין שאף מפתחת לא מסתמכת רק על צוות QA אחד שיבדוק את הנושא, ו-CDPR ככל הנראה נעזרו בעוד מספר חברות בדיקה.

"Quantic Lab תומכת במעל 200 פרויקטים מידי שנה ממפיצות בכל בכל העולם. כל ההסכמים עם כל הלקוחות שלנו הן חסויים, וכל מפיצה עובדת עם מספר חברות QA חיצוניות ולא מסתמכת על אחת, בנוסף לצוות הפנימי הקיים אצלם בחברה". אתר VGC פנה ל-CDPR על מנת לקבל תגובה, ונציג של החברה ציין כי "החברה איננה מגיבה לשמועות".

Cyberpunk 2077. CD Projekt Red, אתר רשמי
Cyberpunk 2077/אתר רשמי, CD Projekt Red

האשמה עדיין מונחת על כתפיה של CD Projekt Red

סביר מאוד להניח שזו ממש לא הסיבה העיקרית להשקה המחפירה של סייברפאנק 2077 ואין כל ניסיון להוריד את האחריות מ-CDPR. איך יכול להיות שאף אחד מהמפתחים לא ניסה לשחק או נתקל בכל התקלות שהמשחק חווה בהשקה שלו?

CDPR שחררה מוצר לא גמור והאחריות מוטלת על כתפיה - חד וחלק. אפשר להמשיך לדון בסיבות השונות שהובילו להשקה הכושלת של המשחק, וככל הנראה מדובר במכלול של טעויות שנעשו מכל הצדדים המעורבים בעניין. אך הידיעה הזו בהחלט מספקת עוד זווית מעניינת על הסיפור מאחורי המשחק, ובמידה ומדובר באמת, נראה שזהו פקטור גדול שהשפיע גם הוא על התוצאה הסופית.

  • עוד באותו נושא:
  • גיימינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully