וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תקווה? הכותב של פורטל מעוניין בכותר שלישי בסדרה

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 12:17

אחד מיוצרי הסדרה התראיין בפודקאסט והביע רצון עז לעבוד על משחק חדש. מה הסיכויים שנקבל מ-Valve כותר סינגל פלייר חדש אחרי כל השנים האלה?

עבר כבר יותר מעשור מאז שקיבלנו את משחק הפאזלים הסביבתי פורטל 2 והשחקנים עדיין מחכים שב-Valve ילמדו סוף סוף לספור עד שלוש ויספקו להם את את הכותרים השלישיים (הבנתם את הבדיחה?)
במשחקי Half-Life, ופורטל שכבר הפכה לקאלט בקהילת הגיימינג.

אל אותם מעריצים מצטרף גם אחד מהכותבים של חברת Valve - אריק וולפאו, שעזר לכתוב את פורטל 1 ו-2, את שתי חבילות ההרחבה של Half-Life 2, את Left 4 Dead ולאחרונה גם את משחק המציאות המדומה Half-Life: Alyx, והתראיין במהלך השבוע האחרון בפודקאסט Kiwi Talkz שם הוא הביע רצון עז להתחיל לעבוד על הכותר השלישי של פורטל.

"אני לא יודע אם יהיה פורטל 3, אבל אני אשמח לעבוד על משחק שלישי, אין שאלה בכלל. אבל לצערי אני לא יכול לעשות זאת לבד, אני לא יכול לגרום לזה לקרות". המראיין שאל את אריק האם יש לו מידת השפעה מסוימת ב-Valve והאם יוכל לתמוך ולקדם את הפרויקט, ולזה השיב אריק: "אני יכול לנסות לקדם, זה יכול לעזור מעט, אבל הבעיה (ב-Valve) היא שכשיש לך 300 עובדים אני לא יודע מה רמת החלוקה - כמה מהם בצד הפיתוח וכמה מהם בצד העסקי של סטים או בצד המשפטי וכדומה".

צפו בראיון של אריק בפודקאסט Kiwi Talkz. קפצו ל-08:25 דקות לנקודה בה אריק מדבר על פורטל 3

אריק המשיך: "מדובר בעלות סיכון. 75 עובדים שינסו ליצור את המשחק ולהרים את הפרוייקט הזה. למרות שמהצד זה נראה שב-Valve הם יושבים כל היום בבריכה ושותים קוקטיילים - כולם עובדים שם, אבל לא תמיד רואים את התוצאות. לפעמים הן אפילו לא יוצאות לאור או מוצגות לציבור, או שהן צצות מחדש כמה שנים מאוחר יותר בצורה מעט שונה. אני מניח שמה שאני מנסה לומר זה שב-Valve תמיד עסוקים, הם תמיד עושים משהו".

"בשביל לפתח את המשחק צריך לבנות צוות של אנשים ולגרום להם לעזוב את מה שהם עובדים עליו כרגע בשביל לעבוד על פרוייקט אחר - במקרה הזה זה יהיה פורטל 3". המראיין לא וויתר וציין שמשחק שלישי בסדרה יכול להיות מאוד רווחי עבור Valve, ולכך אריק השיב: "היי, אתה שר למקהלה, הם יעשו כסף. הבעיה היא כמה כסף תייצר? האם מדובר בכסף ברמה של קאונטר סטרייק? כנראה שלא".

אריק סיים לדבר על הנושא וחתם: "אבל אחרי שאמרתי את זה, אולי הוא לא צריך להרוויח את הכסף שקאונטר סטרייק מרוויח. אז גייב (ניול, מנכ"ל Valve) אם אתה מקשיב..." וחייך.

Portal 2. Valve, אתר רשמי
"אני לא יודע אם יהיה פורטל 3, אבל אני אשמח לעבוד על משחק שלישי, אין שאלה בכלל." - אריק וולפאו, כותב ב-Valve/אתר רשמי, Valve

מה מבדיל את Valve מחברות אחרות בתעשייה?

אריק התייחס לעובדה ש-Valve אמנם לא פיתחה במשך שנים משחק סינגל פלייר חדש כמו שהמעריצים מצפים ממנה, אך זה לא אומר שבחברה נחים על זרי הדפנה. Valve היא חברה פרטית בעלת סגנון עבודה מעט שונה מחברות אחרות, שם הם מעודדים את העובדים לעבוד בצוותים על פרוייקטים שונים ללא פיקוח ממשי מצד ההנהלה הבכירה. כבר נחשף על שיטת העבודה הייחודית של Valve שמציעה עמדות ניידות לעובדים שיכולים בכל שלב להתמקם במחלקה מסוימת או להצתוות עם עובד אחר על מנת לעבוד על פרוייקט משותף.

גישת העבודה הזו לא בהכרח מצליחה ל-Valve, כמו למשל עם ה-Steam Machine מ-2015, אך בשנים האחרונות היא פיתחה את משקפי המציאות מדומה, ה-Valve Index, שנחשבים למתקדמים ביותר בין דגמי ה-VR המוצעים בשוק, וגם את ה-Steam Deck שנועד לעורר את שוק החומרה בעולם ה-PC ולאפשר גם לשחקני המחשב להשיג לעצמם חומרת גיימינג ניידת במחיר שפוי, ממש כמו שחקני הקונסולות, ואז על הדרך אולי לנסות לקחת נתח מסוים משוק מחשבי הגיימינג הניידים.

steam deck תמונת קונסולה. valve, אתר רשמי
קונסולת ה-Steam Deck: התשובה של Valve לקונסולות ולמחשבים הניידים/אתר רשמי, valve

למה Valve לא משקיעה יותר במשחקי סינגל פלייר?

אז החברה אמנם לא משקיעה יותר במשחקי סינגל פלייר (לצערנו הרב), אך היא בהחלט פעילה מאוד ומנסה לקדם את עצמה בתעשייה במספר דרכים חדשות שעשויות לשנות מעט את התפיסה של התעשייה בשלל דרכים. בעבר כבר נחשף בפנינו שב-Valve התחילו לעבוד על Left 4 Dead ו-Half-Life 3 וזנחו את הרעיונות בשלבים כאלה או אחרים לתוך הפרויקט.

בעבר חברת Valve נתנה אישור ל-Arkane לפתח הרחבה ל-Half-Life 2, ממשו כמו שעשו עם Opossing Force ו-Blue Shift עם Half-Life הראשון. המשחק תוכנן להתרחש בעיר רייבנהולם מ-Half Life 2, והשחקנים יכלו להמשיך ולבלות עם האב גרגורי האהוב. הפרויקט קיבל אור ירוק מ-Valve והיה בשלבים מתקדמים ביותר וסרטונים שלו דלפו לרשת לפני מספר שנים, והביטול הפתאומי שלו הוא רק דוגמא נוספת לכך שב-Valve לא מפחדים לבזבז זמן ומשאבים כמו חברות אחרות בתעשייה - כל עוד הם יודעים שהפרויקט שיעבדו עליו יכול להוות פוטנציאל לקידום כלשהוא בתעשייה.

Arkane's Ravenholm - המשחק שהיה אמור להיות ה-Opposing Force של Half-Life 2

לא מאמינים?

בואו תראו כמה משמעותיים וחשובים כל אחד מהמשחקים שלהם: Half-Life הראשון הציג לראשונה נרטיב עלילתי ובניית עולם במשחקי היריות מגוף ראשון, ואי אפשר לדמיין היום את התעשייה בלעדיו ממש כמו שאי אפשר לדמיין אותה ללא Doom. משחקי Half-Life 2 רק השלימו את החוויה הזו והוסיפו את מערכת הפיזיקה הדינמית שהפכו את החוויה לכל כך אינטראקטיבית - חוויה שגם משחקים כיום לא מצליחים לשחזר במדויק.

קאונטר סטרייק הפך בין לילה את סצנת ה-ESports ועדיין נחשב למשחק ספורט תחרותי וקבוצתי שמשחקי יריות אחרים לא מצליחים לשחזר את ההצלחה שלו. רק תסתכלו על Valorant ששאב לא מעט השראה ממנו. משחק כמו Left 4 Dead הפך למשחק הקו-אופ האולטימטיבי ברשת עם מערכת זומבים דינאמית שגורם לכל סיבוב להראות שונה מקודמו.

משחקי Team Fortress הידקו את המשחקיות הקבוצתית ברשת ואתם רק צריכים לראות כמה משחק כמו Overwatch שאב ממנו השראה (זוכרים שגם Valorant שאב השראה מקאונטר סטרייק?) ומשחקי פורטל הידקו את הנרטיב העלילתי ואף הצליחו להפוך למשחקים מושלמים עבור גיימרים מתחילים וקז'ואלים כאחד, ומהצד השני גם הכבדים שביניהם לא הצליחו להישאר אדישים אליהם.

אפשר לומר שכל אחד ממשחקי Valve היה חלוץ בדרכו, וכל אחד מהמשחקים הללו הציב רף חדש שהתעשייה הפכה לאט לאט לסטנדרט, והיום נורא קל לקחת את אותם שינויים כמובן מאליו. אפילו קורי בארלוג, הבמאי של God of War טען בדוקומנטרי על Half-Life (חפשו ביוטיוב את Unforeseen Consequences של הערוץ noclip כשיש לכם שעתיים לשרוף) כמה הוא הושפע מהמשחק הראשון ששוחרר ב-1998, כמה מהפכני הוא היה, וכמה הוא שאב ממנו השראה בעצמו כשעבד על החידוש של God of War ב-2018.

Valve Games. Valve, אתר רשמי
כל משחק ש-Valve שיחררה שינה את התפיסה בתעשייה בדרך כזו או אחרת/אתר רשמי, Valve

כסף זה נחמד וחשוב, אבל זה לא מה שמנחה את הפעולות של Valve בתעשייה

כל מי ששיחק במשחק כמו Half-Life: Alyx (שפותח למציאות המדומה) יוכל להבין שב-Valve לא זנחו את חווית הסינגל פלייר. מדובר באחד המשחקים המדהימים והמהפכניים ביותר שמנסה לבצע בדיוק מה ש-Half-Life הראשון עשה ב-98 - רק עבור המציאות המדומה. לא תיתקלו בעוד משחק כזה למציאות המדומה, ואם כן, אני מבטיח לכם שהוא שוב ייעשה בהשראת מה ש-Valve כבר עשתה בעבר.

נכון, אפשר לומר ש-Valve עושה הכל רק כדי לקדם ספציפית את משקפי המציאות המדומה ששיווקה, אבל זו גישה מאוד צינית: Valve כבר הפכה למאסטרית בכל הקשור למשחקי סינגל פלייר וקבעה בעצמה סטנדרטים שהפכו לנורמה עם הזמן דרך אותם משחקים - אז למה לעשות עוד מאותו הדבר? באמת שכל הסימנים מצביעים על כך שב-Valve מעוניינים שהפרויקטים שלהם יהוו אבן דרך מסוימת בתעשייה, והם מרשים לעצמם סוג של חופש אמנותי שאין להרבה חברות אחרות בתעשייה, בעיקר כי כמו שאמרנו: הם נחשבים לחברה פרטית והם לא חייבים דין וחשבון לאף משקיע. חשוב לזכור את זה.

יכול להיות שב-Valve לא רואים את הערך במאמץ ליצור משחק שלישי בסדרת פורטל, וזה נכון שהוא אולי ירוויח כסף לחברה, אבל החברה כבר מתחזקת את קאונטר סטרייק ו-Dota - שניים ממשחקי הספורט האלקטרוני הגדולים ביותר, ואת פלטפורמת סטים שעדיין נחשבת למועדפת והמובילה בקרב שחקני המחשב, כך שכסף זה לא מה שהיא צריכה לדאוג לגביו, כי כסף זורם לה בעורקים באופן קבוע. ברור שכל חברה תהיה מעוניינת בעוד כסף - אבל באיזה מחיר, והאם הוא שווה את ההשקעה?

Half Life Alyx. Valve, אתר רשמי
Half-Life: Alyx - כותר הסינגל פלייר של Valve למציאות המדומה/אתר רשמי, Valve

אבל...

שחקני פורטל כן יכולים להתנחם בעובדה שלפני חודשיים Valve שחררה את Aperture Test Lab - משחקון קטנטן שמתקיים ביקום של פורטל ומותאם בעיקר לקונסולת ה-Steam Deck, אך עדיין זמין לשחקני המחשב האישי. רק תדאגו שיהיה לכם שלט. עד אז נותר לנו להסתפק בשמועות שצצו ב-2019 שם נאמר כי ב-Valve עובדים על עוד שלושה כותרים למציאות המדומה, ואחד מהם הוא פורטל ב-VR. מחזיקים אצבעות.

Aperture Desk Job. Valve, אתר רשמי
מתוך Aperture Desk Job - משחקון קצרצר ביקום של פורטל לקונסולת ה-Steam Deck./אתר רשמי, Valve

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully