וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשחק הזה אוסף מידע על השחקנים בשביל רוסיה?

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 14:28

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר של השב"כ, מסביר מדוע Atomic Heart נמצא במרכזה של סערה חדשה הקשורה לביטחון מידע של השחקנים

מה חדש/ערוץ הגיימינג

Atomic Heart הוא משחק פעולה-תפקידים חדש שצפוי לצאת לקראת סוף החודש, ב-21 בפברואר. מדובר באחד המשחקים הגדולים לשנת 2023, וקיימת לא מעט ציפיה והייפ סביבו. הוא מציג עלילה ביקום מקביל בו ברית המועצות הביסה את גרמניה במלחמת העולם השנייה על ידי צבא רובוטים משוכלל. העלילה של המשחק אולי נשמעת לכם מופרכת למדי, אבל הידיעה הבאה עשויה להיות אמיתית.

דיווח של אתר הטכנולוגיה AIN.Capital טוען ש-Mundfish, הסטודיו שמפתח את המשחק, אוסף מידע על השחקנים ושולח אותו ישירות אל הממשל הרוסי: החל ממשרדי המס ועד לשירותי הבטחון הפדרלי והגופים שאחראים על הגנה לאומית ולוחמה בטרור. המפתחת הכחישה בכל תוקף שזה המקרה, והשביתה את החנות הדיגיטלית של המשחק כדי לנסות להרגיע את הרוחות.

למרות שהמשרדים של Mundfish ממוקמים בקפריסין, במקור היא חברה רוסית. אחד המשקיעים של המשחק הוא אולג דריפסקה, אוליגרך מיליארדר המקורב לפוטין. זו גם לא הסערה הראשונה שהמשחק גורר, ורק בחודש שעבר המפתחת סירבה לגנות את המלחמה באוקראינה בטענה שהיא "לא עוסקת בנושאי דת ופוליטיקה". ולמרות הטענה הזו, היא עדיין ציטטה באתר הרשמי שלה חוקים הקשורים לגיוס הצבא הרוסי.

Atomic Heart. Mundfish, אתר רשמי
Atomic Heart/אתר רשמי, Mundfish

המומחה מסביר

למרות ההכחשה מצד המפתחת, יש מי שחושש שהטענות הללו מוצדקות - ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון, וממקימי מערך הסייבר בשב"כ. והוא גם מסביר: קיימים מספר הבדלים מהותיים מאוד בין הסכם המשתמש של החברה באנגלית לרוסית. מהסכם המשתמש ברוסית עולה שהנתונים (המידע המצוי במערכות) של המשתמשים יעברו כנראה לרשויות החוק הרוסיות, בהן לשירות הביטחון הרוסי, ה-FSB, ארגון המקיים מסורת ארוכה של פעילות סייבר התקפית אגרסיבית ברחבי העולם. למרות היעדר הביצועים של הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה, ראוי לזכור שבהקשרי סייבר - רוסיה היא עדיין בין המעצמות החזקות בעולם.

שימוש של סוכנויות ביון במידע של גיימרים ששיחקו במשחקים אינו דבר חדש. מהדלפות אדוארד סנודן למדנו שהסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) עשתה שימוש נרחב במידע שהושג ממשחק מובייל כמו אנגרי בירדס או אפילו פוקימון גו, שלקח את הרעיון צעד קדימה בכך ששימוש ב-GPS ובמצלמה הטלפון היו הכרחיים בשביל לשחק במשחק עצמו.

חשוב לציין, הכל נסיבתי והמשחק טרם יצא ונחקר, אבל בהכרותינו את גופי הביטחון הרוסים, מדובר בתרחיש סביר מאוד. המשחק Atomic Heart מיועד למחשבים ולקונסולות השונות, אשר מחוברים לרשת אינטרנט כלשהי. סביר להניח שמידע על העדפותיהם של הגיימרים פחות יעניינו את גופי הביטחון הרוסים. מה שכן עשוי לעניין אותם - אילו מכשירים מחוברים לרשת האינטרנט אליו המחשב או הקונסולה מחוברות? האם מדובר ברשת ביתית או של ארגון או חברה? או אולי האם הגיימר קשור בצורה כזו או אחרת לדמות שכן תעניין את גופי הביטחון הרוסים.

דוגמה אחרת הוא המשחק החינמי גנשין אימפקט שפותח על ידי מפתחת סינית. בסין המצב גרוע אפילו יותר בכל מה שקשור למידע שנאסף על ידי גיימרים. בסין אין חברות פרטיות וכל חברה מחויבת לפי חוק לאפשר גישה מלאה לרשויות החוק.

ישראלים אינם נוהגים לקרוא את הסכמי המשתמשים וברוב המקרים הם אינם מודעים להשלכות האפשריות שלהן. בכלל כל אפליקציה שהיא חינמית, אפילו ג'ימייל או פייסבוק, אנחנו צריכים להבין שאנחנו ה 'מוצר', אנחנו 'משלמים' בכך שאפשרנו לאפליקציה גישה לגלריית התמונות, לספריית הקבצים, לרשימת אנשי הקשר, GPS וכו'. התשלום שלנו מתבטא בגישה שהענקנו למידע שלנו, בין אם בטלפון החכם או בקונסולה אשר נאסף על ידי המפתח של המוצר בו אנחנו משתמשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully