וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר נמוך, הטרדות והתרעמויות: לעובדים בתעשיית הגיימינג נמאס

מתן בנישי

12.1.2023 / 13:36

העובדים מחפשים ארגונים שיגנו עליהם מתנאי העסקה שוחקים וסביבת עבודה עוינת, ומקימים ועדי עובדים שמנסים לחולל שינוי בתעשייה

Game Workers Unite. Game Workers Unite, טוויטר, צילום מסך
Game Workers Unite/צילום מסך, Game Workers Unite, טוויטר

תעשיית הגיימינג משתנה בימים אלו מול העיניים שלנו. כבר במשך שנים שאנחנו שומעים על מקרים רבים משלל חברות פיתוח ומפיצות של תנאי העסקה קשוחים, שעות מרובות ושחיקת עובדים, משכורות נמוכות, ובמקרים חריגים אפילו סביבת עבודה עוינת. ולעובדים בעיקרון נמאס מהמצב. זה נכון שעבודה בתעשיית הגיימינג מביאה איתה סוג של יוקרה מסוימת, אבל זה לא אומר שהם צריכים להשלים עם המצב והתנאים רק בגלל שהם עושים מה שהם אוהבים.

ולכן עם כל ידיעה או שערורייה שצצה על חברת פיתוח או הפצה ששוחקות ופוגעות בתנאים הסוציאליים ובעובדים שלהם, אנחנו מקבלים גם אין ספור ידיעות והצהרות על כוונות להתאגד, להקים וועדי עובדים, ולהילחם על הזכויות שלהם. וכמו שאתם יכולים לנחש, החברות הגדולות לא בדיוק מרוצות מכל המצב הזה. לא כולן לפחות.

אחת הדוגמאות הבולטות היא ענקית המשחקים אקטיוויז'ן-בליזארד, שתפסה את הכותרות בשנה שעברה כשהמשרד לתעסוקה הוגנת בקליפורניה החליט להגיש נגדה כתב אישום חמור. באותו כתב אישום נמסרו עדויות רבות מצד עובדים ועובדות שטענו שבחברה השתררה אווירה קבועה המעודדת הטרדות מיניות. בכירים של החברה הואשמו שלא רק ידעו על ההטרדות, הם גם הטרידו מינית בעצמם. ההאשמות הללו הגיעו עד לדרגים הבכירים ביותר, וגם כנגד מנכ"ל החברה, בובי קוטיק, הוגש כתב אישום.

התביעה הייצוגית הזו פתחה הדלת לתביעות נוספות ומחאות מצד העובדים בחברה. מאז, שלושה צוותי QA (בודקי איכות) של כמה ממותגי הענק של החברה כמו דיאבלו, World of Warcraft ואפילו קול אוף דיוטי, פתחו וועדי עובדים שילחמו על הזכויות שלהם. כולם טענו לשכר נמוך, חוזי קבלן לא יציבים ושחיקת שעות. אקטיוויז'ן-בליזארד מצידה לא הכירה בוועדים הללו.

היא עשתה כל מה שהיא יכולה בשביל להכשיל ולמשוך זמן. לדוגמא, כשעובדי ה-QA של Raven Software (אחת המפתחות של קול אוף דיוטי) הביעו רצון להתאגד, באקטיוויז'ן-בליזארד היו מוכנים לשנות את המבנה הארגוני שלה רק כדי להקשות על המהלכים האלה. זה לא עזר לה. ההתעקשות של העובדים והתלונות הרבות שהוגשו מצד שלל גורמים עשו את שלהם, ובאפריל האחרון אקטיוויז'ן-בליזארד שידרגה את החוזים של 1,100 עובדים.

Activision-Blizzard. Activision-Blizzard, אתר רשמי
באקטיוויז'ן-בליזארד שלושה צוותים בדיקות משמעותיים הקימו וועדי עובדים: קול אוף דיוטי, World of Warcraft ודיאבלו/אתר רשמי, Activision-Blizzard

בימים אלו חברת מיקרוסופט מצפה לקבל את אישור הרגולטורים ברחבי העולם לגבי רכישת אקטיוויז'ן-בליזארד. במידה והיא תאושר, מיקרוסופט הבטיחה שהיא תכבד את הוועדים שהוקמו ואת העובדים של החברה. יש המון ציפייה שהתרבות הארגונית שלה תעשה סדר בחברה שעד היום ספגה אין ספור שערוריות ומחדלים בתעשייה.

גם בתאגיד Zenimax שנמצא בבעלותה של מיקרוסופט, ומכיל בתוכו את המפיצה Bethseda, החליטו להתאגד כ-300 עובדי QA והקימו וועד. גם בו מיקרוסופט הכירה, והבטיחה שלא תתערב או תמנע מהעובדים שלה להתאחד. היא כנראה מאוד לא רוצה להיתפס בפני הרגולטורים בתור המונופול הדורסני והכוחני שגם רוכש את התעשייה וגם רומס את זכויות העובדים שלו על הדרך.

מכירים את משחק הקלפים החברתי קלפים נגד האנושות? עובדי החברה שמפתחים את משחק המחשב של כותר הקלפים החליטו להתאגד והתלוננו על סביבת עבודה רעילה, סקסיסטית וגזענית שמגיעה בעידוד מאחד המייסדים-שותפים של החברה, מקס טמקין. מאז שהפרשה התפוצצה בקיץ 2020 וההאשמות התחילו לצוף ברשתות החבריות הוא עזב את החברה, וההנהלה שנשארה הבטיחה שתכבד ותנהל משא ומתן עם הוועד החדש שקם. זהו אגב אחד המקרים הראשונים ששמענו בתעשייה על עובדים שהתאחדו והקימו וועד.

קלפים נגד האנושות. קלפים נגד האנושות, אתר רשמי
מפתחי גרסת הרשת של קלפים נגד האנושות היו מהראשונים בתעשייה להתאחד ולהקים ועד/אתר רשמי, קלפים נגד האנושות

מקרה בולט נוסף הוא של Paizo, ענקית ההפצה שאחראית על משחק התפקידים המגה פופולארי שמתבסס על מבוכים ודרקונים, פאת'פיינדר. עובדים של החברה התלוננו על שכר לא שיוויוני, הטרדות וניהול לא תקין. Paizo לא ניסתה לשים מקלות בגלגלים, והיא נכנסה ישר לשולחן המשא ומתן עם הוועד שצץ. סיפור דומה היה עם מפתחת האינדי Tender Claws, שבהם ההנהלה קיבלה את הועד ללא שום ניסיון חבלה.

והשינוי הזה לא קורה רק במדינת קליפורניה, הוא חורג מארה"ב גם אל קנדה השכנה. למשל, חברת Keyword Studios היא חברה צד שלישי שמספקת שירותי QA חיצוניים לגורמים שונים בתעשייה. בימים אלה היא עוזרת למפתחת Bioware (שבבעלות של EA) עם Dreadwolf, הכותר החדש בסדרת Dragon Age. גם 16 בודקי האיכות שלהם החליטו להקים וועד והתלוננו על שכר נמוך, וחוסרים בתשלומים על ימי מחלה או חופשות. ויש גם את המפתחת Anemone Hug מוונקובר, שאחראית על כותרים כמו Hardspace: Shipbreaker ו-Crossfire Legion. העובדים שלה הקימו השנה וועד לאחר הצבעה שהתקבלה ברוב. שני הועדים האלה מוכרים בקנדה על ידי כל הגופים הרשמיים שמעניקים להם לגיטימיות.

אז מה כל זה אומר?

אין פה ניסיון להשחיר את התעשייה ולצבוע אותה כרוע מוחלט. אבל כל עוד האסטרטגיה העיקרית היא רווח וכסף, החשיבה לקצץ איפה שרק אפשר תמיד תנחה את הדרג הבכיר. ובהרבה פעמים זה בא על חשבון זכויות העובדים. הוועדים הללו הם לא גורם חיצוני. הם האנשים שיוצרים ועובדים קשה על כל המשחקים שמספקים לנו שעות של הנאה. מעצבים, מתכנתים, מפתחים, כותבים, טסטרים, מפתחי חומרה ותכנה (וכל תפקיד אחר ששכחתי) - הם הלב האמיתי של כל המוצרים האלה. ומגיע להם יחס הוגן ושווה.

הבעיה הגדולה שהתעשייה לא ממהרת לשנות את הדרכים שלה אלא אם כן מופעל לחץ רציני (ע"ע: אקטיוויז'ן-בליזארד). ויש עוד בעיה נוספת שעומדת בפני כל הוועדים הללו. בשונה מהוליווד למשל, אין להם את גילדת הכותבים, השחקנים או הבמאים. גוף אחד שבעצם דואג לזכויות של כל העובדים בתחומים השונים בהוליווד. בתעשיית הגיימינג הסקטורים קצת יותר פרטיים. למשל וועד שקם באקטיוויז'ן-בליזארד לא יכול להשפיע על מה שיקרה ב-EA. זה מצב שבו כל חברה קובעת את הכללים של עצמה.

בשנת 2018 עלה הניסיון להקים את הגוף שיחולל את המהפכה. קבוצת Game Workers Unite נוסדה על ידי ארגון עובדי התקשורת של ארה"ב, והם חרטו על דגלם מטרה: לאחד את העובדים בתעשייה לכוח משמעותי. כשפרשות ההטרדות המיניות באקטיוויז'ן-בליזארד וב-Riot Games התפוצצו, הם היו שם להוביל קמפיינים נגד ההנהלה ולתמוך בעובדות ובעובדים שנפגעו. הם גם נאבקים לא מעט על זכויות העובדים וחוזי העסקה הוגנים ושיווניים.

הסניף הבריטי של הקבוצה הוכר באופן רשמי איגוד העובדים העצמאי של אנגליה, והסניפים הקנדים והאוסטרליים בדרך לאישורים רשמיים מצד הגורמים הרלוונטיים. אבל האם הם באמת יצליחו להתאחד ולהביא לשינוי בתנאים של העובדים בתעשייה וליחס שלהם בתעשייה? עוד מוקדם מידי לקבוע מה יהיה הסוף, אבל כל הסימנים בעשור האחרון מצביעים על תהליך שנמצא בהתחלה שלו, ורק ממשיך להתחזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully