וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כונן ה-SSD הנייד שמותאם לגיימינג: WD_BLACK P40

לירז בן נון

1.1.2023 / 15:12

כונן גיבוי חיצוני מבוסס SSD NVMe מהיר במיוחד שמתאים לשחקנים שמחפשים ביצועים גבוהים בהעברות קבצים גדולות

WD_BLACK P40. Western Digital, אתר רשמי
WD_BLACK P40/אתר רשמי, Western Digital

כמו לא מעט יצרניות אביזרים וחומרה, גם ענקית הטכנולוגיה ווסטרן דיגיטל החליטה שלא לפסוח על שוק הגיימינג ויצאה עם סדרת מוצרי WD_BLACK שמיועדים לגיימרים. השנה היא שיחררה את הדור השני של כונני SSD ניידים, ואיתו קיבלנו את ה-WD_BLACK P40, נייד קשוח ומהיר, וכמובן שיש לו אורות RGB. כי מה זה אביזר גיימינג ללא לדים?

נתחיל עם קצת סדר. ה-WD_P40 הוא הדגם החדש, ובאופן מפתיע ה-P50 הוא הכונן הותיק יותר. מבלבל אנחנו יודעים. (כי אופציות לשם המשכיות כמו P60 או P51 או אפילו P50 Gen 2 כנראה היה מסובן מידי). ווסטרן דיגיטל שמרו על עיצוב דומה מאוד בין שתי הדורות, אבל השינוי העיקרי הוא המהירות, שהכפילה את עצמה בדור החדש.

אריזת הכונן די מינימליסטית, אבל בפועל לא מדובר פה באיזה אביזר מפואר כמו לפטופ או אזניות שדורש חווית אנבוקסינג יחודית, אז אנחנו לא מתלוננים. הכונן עצמו עשוי מפלסטיק שמרגיש מאוד עמיד, וכל המראה שלו נותן הרגשה של מוצר איכותי שיכול להיות זרוק בתוך התיק לפטופ שלי מבלי שיפגם.

כמו כל כונן חיצוני אחר הוא תואם USB בין אם זה Type c או חיבור UBS A הרגיל, ובאריזה מצורף גם כבל Type C ומתאם ל-Type A. בנוסף לניירת מפורטת שקראתי באדיקות רבה. המהירות המפורסמת של הכונן היא 2000MB\s העלאה והורדה, מספרים מאוד מרשימים שכמובן נבדוק מאוחר יותר, וכמובן שתוכלו להתקין פיצ'ר נפרד שתוכלו לשלוט דרכו על אורות ה-RGB.

WD_BLACK P40. Western Digital, אתר רשמי
WD_BLACK P40/אתר רשמי, Western Digital

המספרים שמפורסמים על האריזה הם מספרים מאוד יפים ומרשימים, אבל לא כל כך פשוט להגיע אליהם במבחן המציאות. בשורה התחתונה, כן, הכונן מצליח יכול לעבוד במהירות המדוברת, אבל לא בכל מצב. וזה לא באמת אשמתם של ווסטרן דיגיטל. הכונן תומך ב- USB Type A דור 3.2 גרסה 2X2, שזה החיבור הסטנדרטי המלבני שאנחנו מכירים ואוהבים.

בבסיס שלו הוא אומנם חיבור ישן אבל מאחוריו כבר עברנו כמה דורות שעשו קפיצות משמעותיות בדרך, ואנחנו ממש עוד רגע מגיעים ל-USB דור 4. אבל מה שמעניין אותנו כרגע זה הדור הקודם. USB 3.2 מגיע בקצבים שונים של העברת מידע. 5, 10, או 20 ג'יגה ביט לשניה, והשמות שלהם הם USB 3.2 Gen 1, USB 3.2 Gen 2, USB 3.2 Gen 2x2 בהתאמה.

אז בלי להכנס יותר מזה לצד הטכני, בשביל לנצל את הכונן בצורה המירבית אנחנו חייבים שהמערכת שלנו תתמוך ב - USB 3.2 Gen2x2. כל עוד כל המערכת תומכת בקצב הזה, המהירות של הכונן מדהימה. הכול עובד בצורה הרצוייה ובאמת ניתן להגיע לקצת העברה של 1800mpbs בממוצע.

רק לצורך השוואה, הכוננים המתחרים בשוק מגיעים לחצי מהמהירות הזו, וזה בעיקר בגלל התמיכה בקצב ההעברה המהיר של USB 3.2 Gen2x2. לצערינו, כל עוד יש לנו איזה שהוא "צוואר בקבוק" (Bottleneck, בעגה המקצועית) שמגביל לנו את הכונן אנחנו נרגיש זאת מייד.

במחשב שלי בבית או בפלייסטיישן 5 יש לי תמיכה מלאה ב-USB 3.2 Gen2x2 ולכן העברת משחקים בסוני או משחקים מהכונן ישירות עבדו בצורה מושלמת והמהירות העברת קבצים פשוט תענוג. לכן הכונן אופטימלי גם עבור שחקני קונסולות. לעומת זאת, כשחיברתי את הכונן למערכת אחרת עם תמיכה רק ב-Usb 3.2 Gen2 המהירות ירדה בחצי וקצב העברה היה בממוצע 900Mbps. אבל רק בשביל הפרספקטיבה, זה עדיין יותר מהיר מרוב הכוננים החיצוניים שיש היום בשוק.

WD_BLACK P40. Western Digital, אתר רשמי
WD_BLACK P40/אתר רשמי, Western Digital

הכונן נראה מדהים בשביל מוצר פשוט כמו כונן SSD נייד. הוא מרגיש קשיח ועמיד וגם הכבל שלו עבה ומרגיש עמיד שגם יודע לעמוד במהירות הפסיכית של הכונן. יש לו הרגשה של מוצר פרימיום עם מעטפת אלומיניום שמנדפת את החום החוצה. וכמובן יש לו גם RGB. בהתחלה קצת זילזלתי, אבל הם הביצוע מאוד עדין ובו זמנית מאיר בדיוק במידה הנכונה.


התכנה הנלווית של ווסטרן דיגיטל מאפשרת לכם לשלוט ב-RGB באופן מדוייק ובעצם "לצרוב" את ההגדרות לכונן עצמו. ככה שאם תעברו בין במחשב לסוני לדוגמא, ההגדרות ישמרו תמיד. זה מאוד הפתיע אותי לטובה. התוכנה גם מאוד נוחה לשליטה, ואפילו מציג פרמטרים חשובים על הכונן. כמו זמן הערכה עוד נשאר לו לחיות, מה הקיבולת הנוכחית שלו, עדכונים, ביצועים בזמן אמת, ועוד שלל אופציות ואינפורמציה שתמיד נחמד שיש. בכלליות התכנה מעוצבת בצורה ממש חמודה ועובדת ללא כל תקלות. הופתעתי לטובה מחווית המשתמש, בטח נוכח תכנות נלוות של מותגים ומוצרים אחרים.

לסיכום

הכונן קטן, מהיר ונראה עמיד ואיכותי, הביצועים שלו הם בין הביצועים הכי טובים שיש כיום לכוננים ניידים, וזה מורגש. הוא מהיר וכל עוד הוא מחובר למערכת הנכונה הוא משאיר אבק לכל השאר. חשוב מאוד רק שתבדקו את החומרה והדרישות מערכת שלכם בשביל שתוכלו להוציא את הביצועים המירבים, ולהגיע באמת למספרים המובטחים. אנחנו בדקנו את הדגם בעל נפח של 500 ג'יגה, ומחירו עומד על 489 שקלים חדשים.

  • עוד באותו נושא:
  • גיימינג
  • SSD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully