וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדבבת שנתפסה בשקר ודפקה לעצמה את הקריירה בתעשייה

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 11.11.2022 / 17:33

המדבבת של ביונטה התלוננה על השכר שהוצע לה על עבודתה במשחק השלישי. היא טענה שמדובר בעלבון עבורה ועבור מדבבים בתעשייה, אבל מהר מאוד הפרטים התחילו להתבהר והתמונה לא הייתה כפי שהציגה אותה לראשונה

Bayonetta 3/Nintendo

תעשיית הגיימינג מלאה בסיפורים משעשעים ומוזרים, אבל זה אחד שבהחלט לוקח את כל הקופה השנה. למי שלא מכיר, Bayonetta היא סדרת משחקי אקשן-הרפתקאות בסגנון Hack and Slash שנוצרה על ידי הידאקי קאמייה (יוצר סדרה Devil May Cry) ופותחה על ידי חברת פלטינום גיימס.

סדרת המשחקים המטורפת והאייקונית הזו מציבה את השחקנים בנעליה של ביונטה, מכשפה פייטרית לא קטנה עם כוחות קסם קטלניים, זוג אקדחים, ושיער שהופך לכלי נשק במהלך קומבואים וקרבות. כן, קראתם נכון. המשחקים כמו שאתם מבינים לא לוקחים את עצמם יותר מידי ברצינות, אז גם אתם לא צריכים. הם בעיקר מבקשים שתזרמו ותהנו מהאקשן המטורף. גם אם יש עלילה, היא זניחה ולא החלק העיקרי.

עם השנים הסדרה זכתה לאייקוניות בזכות מערכת קרבות מלוטשת, ולא מעט הומור וביזאר. המשחק הראשון בסדרה יצא בשנת 2009 לכל הקונסולות באותה התקופה, אך החל מהמשחק השני הסדרה הפכה לבלעדית לקונסולות של נינטנדו, ה-Wii U והנינטנדו סוויץ'. המשחק השלישי שוחרר ממש לאחרונה (ואנו עובדים על הביקורת ברגעים אלו), והוא חולל בחודש האחרון סערה שאף אחד לא ציפה לה.

Bayonetta 1+2. Nintendo, אתר רשמי
Bayonetta 1+2/אתר רשמי, Nintendo

הכל התחיל באוקטובר האחרון, כשהמדבבת של ביונטה בשני המשחקים הראשונים הלנה טיילור, פירסמה בטוויטר מספר סרטונים שם היא מסבירה מדוע לא חזרה לדובב את ביונטה במשחק השלישי. לטענתה, המותג הרוויח יותר מ-450 מיליון דולר לאורך השנים, והצעת השכר שפלטינום גיימס הציעו על עבודת הדיבוב נחשב לזעום בהשוואה. היא פנתה אל הידאקי קאמייה (היוצר) וביקשה העלאה, וטענה שההצעה הסופית עבור כל המשחק לאחר הבקשה הזו הייתה 4,000 דולר, הצעה שהיא כינתה "לא מוסרית".

טיילור טענה שהתירוצים שפלטינום סיפקו נבעו מהתנגשות בלוחות הזמנים עם זמני הפיתוח. היא ציינה שמדובר בשקר, והיה לה "את כל הזמן שבעולם" להתפנות לתפקיד. משם היא פנתה אל המעריצים וביקשה מהם להחרים את המשחק השלישי ולתרום את הכסף לצדקה במקום. היא טענה שמדובר בעלבון עבור הזמן שהקדישה לפתח את התפקיד, ועלבון עבור כל המדבבים בתעשיית הגיימינג. היא ציינה שההצעה של פלטינום אמנם חוקית, אך היא מעליבה, והוסיפה שהמצב שלה החמיר והיא סובלת מדיכאון חמור וחשש שלא תצליח להתפרנס בכבוד בתעשייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

עוד הוסיפה שהיא לא מפחדת לשבור הסכמי סודיות על החוזים שעליהם חתומה, וטענה שאין לה דבר להפסיד. פלטינום יכולה לתבוע אותה, אך היא ציינה שהיא במצב כלכלי רעוע, ולא מחזיקה בבעלותה אפילו רכב. אם כל זה לא הספיק, הלנה גם "קבעה בעלות" על הדמות של ביונטה, ופתחה חזית נגד המדבבת החדשה במשחק השלישי, ג'ניפר הייל. היא אמנם לא ליכלכה על הייל וציינה שהיא מדבבת מאוד מוכשרת, אבל אין לה זכות לקרוא לעצמה "הביונטה החדשה", והדמות הזו שייכת לה. היא זו "שבנתה אותה ונתנה לה חיים ואישיות" לאורך השנים. הרבה משתמשים לא אהבו את הניכוס הזה, מכיוון ודמויות במשחקים הן מאמץ משותף של כלל צוות המתכנתים, ולא רק של השחקנים שמגלמים אותם.

מיותר לציין שהיו גם כאלו שזעמו והאנטרנט קם על רגליו. הרי איך יכול להיות שמותג שמרוויח כל כך הרבה כסף משלם פרוטות לשחקנית שמגלמת דמות כל כך אייקונית? כמובן שגם פה אנשים איבדו את זה, וחלק החלו להטריד את הייל ברשתות, חשבון הטוויטר של מעצב המשחק הושעה, וגם הדיון על שכר המדבבים והשחקנים בתעשייה צץ וצבר תאוצה ברשת. בקיצור, מה שנקרא, "שיט שואו".

Bayonetta 3. Nintendo, אתר רשמי
Bayonetta 3/אתר רשמי, Nintendo

ביונטה החדשה מגיבה, המפתחת מגבה

זוכרים את הבעלות שטיילור קבעה על ביונטה? אז כמו שאמרנו, חלק מהמעריצים התחילו להטריד את הייל ברשת. הטענות היו שהיא "גנבה את הדמות", שביונטה תהיה טיילור לעד, ועוד המון תירוצים. הייל, שמוכרת כבר שנים בתעשייה אמרה שהיא אמנם תומכת בעמיתיה לתחום ובזכות של כל אחד מהם להתפרנס בכבוד, אך היא נמנעת מלהגיב בנושא מכיוון והיא חתומה על הסכמי סודיות.

עוד היא ציינה שדמותה של ביונטה נוצרה על ידי צוות שלם של אנשים שעבדו קשה על המותג. היא אמנם לא אמרה זאת באופן מפורש, אבל אפשר להבין שמדובר בעקיצה על הבעלות שטיילור קבעה לעצמה על ביונטה. היא סיימה ואיחלה לכל הצדדים שיפתרו את הנושא בדרך מכובדת. לאחר מכן גם פלטינום שיחררו הצהרה שבה הם מגבים את הייל בתור הביונטה החדשה ואת העובדה שמדובר במאמץ קבוצתי, אך לא נאמר דבר בנושא השכר.

העלילה מסתבכת

מספר ימים לאחר פירסום הסרטונים, מסמכים שמפרטים את ההצעה שטיילור קיבלה הגיעה דרך גורמים שמקורבים לנושא אל אתרים כמו בלומברג ו-VGC, והם הציגו תמונה שונה לגמרי. לפי אותם מסמכים הוצע לטיילור סכום שנע בין 3000-4000 דולר לחמישה ימי הקלטה באולפן, ומשך יום עבודה ימשך בערך כארבע שעות. זה אומר בערך 15,000 דולר לארבע שעות על חמישה ימים. הרבה יותר גבוה מה-4,000 שטיילור טענה שקיבלה.

לפי המקורות, מדובר בהצעה שהיא מעבר לסטנדרט של איגוד המדובבים בתעשייה, ואף בהעלאת שכר בהשוואה למה שקיבלה במשחק הקודם. רק לשם הפרוטוקול, בדקנו כמה מרוויח מדובב בתעשייה לשעת עבודה לפי דרישות איגוד המדובבים: 300 דולר לשעת עבודה. הטענות הן שטיילור דחתה את ההצעה, וביקשה סכום של שש ספרות (שלא צויין במדוייק) בנוסף לאחוזים מהרווחים על המשחק. VGC פנו אל טיילור עם המידע החדש הזה, שכמובן דחתה אותו וטענה שמדובר בשטויות ומידע כוזב.

חכו, זה לא נגמר

החשיפה הזו עשתה את שלה, וטיילור פרסמה בטוויטר מספר פוסטים שנועדו להגן על שמה שם היא מתייחסת לגילויים החדשים, והיא למעשה מאמתת את המידע הזה וסותרת את הטענות מהסרטונים המקוריים שפרסמה: "כמו שאמרתי, ההצעה הראשונה הייתה נמוכה מידי. הסכום עמד על 10,000 דולר. בואו נזכור שזה מותג שהרוויח 450 מיליון דולר. כשכתבתי להידאקי קאמייה הוא הציע לי עוד 5,000 דולר, אז סירבתי". אז כפי שצויין, בסרטונים שפרסמה תחילה היא טענה שכתבה ליוצר המשחק, והסכום הסופי עמד על 4,000 דולר, ועכשיו אנחנו מגלים שהסכום הכולל בכלל עמד על 15,000 דולר, בערך כמו בחשיפות של בלומברג ו-VGC. בין אם התכוונה או בין אם לא היא נתפסה בשקר, ואנשים שתחילה צידדו בה חזרו בהם, והיא חטפה אש מכל הכיוונים.

וזוכרים שטיילור ביקשה ממעריצים להחרים את המשחק ולתרום את הכסף לצדקה? אז חלק מרשימת העמותות והאירגונים שהמליצה עליהם בעצמה ניתן למצוא עמותות שדואגות לאוכל ומחסה, אבל גם את ארגון 4Life מקנטאקי, שמתנגד להפלות ומפרסם באופן קבוע שלטי חוצות שעושים שיימינג ופרופגנדה נגד נשים וזוגות שחושבים על הפלה. זה בטח לא עזר למעריצים להיות בצד של טיילור.

BillBoards 4Life. BillBoards 4Life, צילום מסך
חלק מארגוני הצדקה שטיילור הפנתה אליהם תומך בהפלות/צילום מסך, BillBoards 4Life

התופעה שמפתחות ומפיצות משתמשות בשחקנים פחות מוכרים בשביל לחסוך בעלויות הפקה לא חדשה בתעשייה. חברת רוקסטאר לדוגמא, ידועה בכך שהיא מלהקת למשחקים שלה מדבבים ושחקנים לא מוכרים. גם המדבב מייקל הוליק, שדיבב את ניקו בליק ב-GTA IV התלונן על השכר שקיבל לאחר שראה כמה המשחק מצליח. הוא אגב, קיבל כ-1050 דולר ליום צילום על תקופה, ובמצטבר הרוויח יותר מ-100 אלף דולר על תקופה שהתפרשה על 15 חודשים. בניגוד לטיילור שרק תרמה את קולה, העבודה שלו כללה גם ימי צילום ולכידת תנועה בנוסף לדיבוב הדמות.

כל הסיפור פתח מחדש את הדיון על האם השחקנים והמדבבים מקבלים תשלום ראוי בתעשייה, והאם מגיע להם רווחים ואחוזים מהמשחק לאחר שעזרו לגלם דמויות כאלו אייקוניות. אבל מיותר לציין שלא רק המעריצים איבדו את האמון בהלנה טיילור, כנראה עוד הרבה גורמים בתעשייה שהסתכלו על כל הסיפור מהצד, וממש לא בטוח שהשחקנית תמשיך לקבל עבודות דיבוב בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully