וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריקת הסיום: הביקורת לפיפ"א 23

שלומי בן עטר

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 15:22

לפני ש-EA ופיפ"א נפרדות בשנה הבאה, משחק הכדורגל השנתי מספק את קפיצת המדרגה הכי משמעותית ומרשימה מבחינת הריאליזם על המגרש הוירטואלי

צפו בביקורת הוידאו לפיפ"א 23, מתוך "מה חדש" בערוץ הגיימינג

ביקורת וידאו פיפ"א 23/ערוץ הגיימינג

עונת המשחקים נפתחה בספטמבר כמו כל שנה ואנחנו מקבלים את משחקי הספורט שאנחנו אוהבים, וכמו שאתם יודעים בישראל זה NBA ופיפא). כמו כל שנה, שוב יתחיל לו הדיון של "מה נשתנה הפיפא הזה". אלה שמשחקים בקטנה יגידו שזה עוד כדורגל וכלום לא משתנה. אלה שיותר נכנסים למשחק והוא הופך להיות עונת הכדורגל שלהם, ירגישו השנה שינוי מאד מאד מהותי.

FIFA 23. EA SPORTS, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA SPORTS

נכון, זה עדיין כדורגל, אבל מה ציפיתם? שיכניסו מכוניות מעופפות לתוך המשחק??

המגמה של EA בשנים האחרונות, היא להפוך את פיפא ממשחק ארקייד למשחק שהוא יותר סימולטור של כדורגל, משמע יותר מציאותי. השנה המציאות קפצה דרגה. נתחיל עם טכנולוגיית ה-HyperMotion. מדידת האנימציות של השחקנים הפכה למדוייקת יותר וזה כל כך מורגש במשחק. אנחנו נדרשים להיות מדוייקים יותר, עם תגובות מהירות יותר ולשים לב ליותר פרטים על המגרש. אם החלוץ שנגדכם מתחיל לעשות תנועה קדימה, אל תצפו שה-AI יעשה תנועה בהגנה בשבילכם, אתם צריכים לשים לזה לב ולשלוח בלם בעקבותיו.

הגיימפליי השנה הרבה יותר מדוייק: אם זאת המכניקה של הכדור, האנימציות של השחקנים (יותר מ-8000 אנימציות), הסימנים על הדשא ואפילו הסאונד שהפך למלא יותר ואת חלקו אפשר לקבל מהשלט. ה-Power Shot - בעיטה שמוסיפה אנימציית זום קלה לפני שבועטים סופר חזק היא תוספת מעניינת למשחק, רק שימו לב שצריך כיוון ידני וצריך גם קצת יותר זמן בשבילה, אם יש עליכם שחקנים הם יחטפו לכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
FIFA 23. EA SPORTS, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA SPORTS

מהצד ההגנתי קיבלנו את ה-Power Slide - גליץ' ארוך וחזק יותר, שיכול לעצור הרבה מסירות או בעיטות אבל אם לא תזמנתם נכון, הכרטיס בדרך. הטרייד אופים נהיו יותר קשוחים - הכוונה שכל פעולה שתעשו צריכה להיות מתוזמנת טוב או שתשלמו על זה: טאקל טוב יציל אתכם, מצד שני תזמון רע שלו ישאיר אתכם פתוחים. בעיטת וולה מתוזמנת רע, תעוף קיבינימט. מתוזמנת היטב? גול מטורף.

השוערים מרגישים מאד יציבים השנה וכן נוספו דברים קטנים כמו הצלה עם קצות האצבעות ועוד אנימציות אבל השינוי המשמעותי שם דווקא היה שנה שעברה - וזה בסדר גמור. הבעיטות החופשיות (קרנות, כדורים חופשיים ופנדלים) קיבלו שינויים משמעותיים מאד, שנותנים לנו הרבה יותר אופציות בגישה לכדור. אפשר ממש לכוון איפה הרגל תיגע בכדור ולאיזה גובה נוכל לכוון.

FIFA 23. EA, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA

כמו כל שנה: פרזנטציה מרשימה וריאליסטית, ולא רק גרפית

הגרפיקה שופרה, בעיקר הקהל והדשא אבל גם התאורה במגרש ויותר פרטים בפנים של השחקנים. המעבר לדור הבא של הקונסולות מאד מורגש השנה, בעיקר כי זה מאפשר יותר אנימציות אבל כל העסק מרגיש יותר חד ומדוייק. הגרפיקה בפיפ"א תמיד הייתה מצויינת אבל השנה דייקו אפילו יותר וזה עוזר מאד לתחושת הריאליזם. האנימציות שיער נראות מצויין, התנועות גוף, המגרשים והכדור ברשת נראה יותר חיות מאי פעם.

הרבה שחקנים לא ממש שמים לב לאיכות הסאונד במשחקים אבל המעבר לנקסט ג'ן הביא איתו טכנולוגיות 3D סאונד משופרות. בפיפא 23 הכל נשמע יותר מרשים: הבעיטות, הרשת והשריקות (שאפשר לקבל גם מתוך השלט), אבל בעיקר - הקהל והאוירה במשחק. האהוב עלי - ה"סייייייייי" של רונאלדו כשהוא כובש. בדומה למציאות השנה אפשר לשמוע את הקהל שואג יחד איתו. מזל ש-EA לא ידעו שהוא יבלה את רוב העונה על הספסל.

FIFA 23. EA SPORTS, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA SPORTS

חווית האונליין

השרתים של EA הם באמת מהטובים שיש בשוק. בעיקר לנו הישראלים. EA שופכים עליהם מלא כסף ואנשים עם אינטרנט טוב מגיעים פה גם ל-40-50 פינג, תלוי באיזור. שחקו כל משחק אחר, עשו השוואה ותבינו על מה אני מדבר. הבאסה הנוראית היא שעדיין אין לנו דאטה סנטרים בישראל ולכן אנחנו משוייכים לאירופה ובמקרה טוב למזרח התיכון.

EA בנו מערכת שיודעת להתאים לנו את השחקנים היותר קרובים אלינו בהתחשב בעוד פרמטרים אחרים של המשחק כמו סקיל או דיוויז'ן לפי המוד שבו אנחנו משחקים. העניין הוא שהמשחק השנה דורש אקסטרא זמן תגובה מהיר ופה די נדפקנו. הרבה ישראלים מתלוננים על הקושי של המשחק השנה וזאת אחת הסיבות. המרחק מהשרת מייצר סוג של דיליי קטן שמוביל הרבה פעמים לבעיות באנימציות, בעיקר בהגנה, שאנחנו מכנים "מכירות". זה אומר ששחקן הגנה, למשל, שהיה אמור לעשות אנימציה מסויימת, לא עשה אותה ובגלל זה החלוץ מנגד עבר אותו. מה שמוביל הרבה פעמים לשבירת שלט וריב עם הבת זוג.

FIFA 23. EA, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA

מצבי המשחק: קריירה...

אפשר לדבר על המון שינויים שיש במשחק במודים השונים, אבל כדי למנוע ביקורת ארוכה מדי ומייגעת נתמקד במודים שאנחנו הישראלים הכי משחקים - קריירה ואולטימייט. במוד הקריירה נוכל לבחור מאמנים אמיתיים העונה. נשמע הגיוני סך הכל רק חבל שלהרבה מהם אין את הפרצופים האמיתיים. יציאה ממש טובה של EA היא השיתוף פעולה עם הסדרה טד לאסו של אפל, נוכל לשחק את טד המאמן וגם עם הקבוצה והשחקנים (גם במוד האולטימייט יש עיצובים של הקבוצה ואת טד כמאמן). חבל רק שאין את הקול שלו. למאמנים הללו אפשר לשנות את הקבוצות ולא חייב לדבוק לקבוצה המציאותית.

השנה קיבלנו יותר שליטה על יצירת מועדון משלנו, אם זה בלבוש וקוסטומיזציות ועד ניהול התקציב של הקבוצה. בקריירת השחקן קיבלנו מערכת אישיות נחמדה שאפשר לשחק איתה. מחוץ לדשא הוסיפו פעילויות פחות מעניינות לטעמי אבל זה כן עוד תוכן למשחק. נוכל עשות השקעות בלבוש, קניות ולברך את חברי הקבוצה שלנו.

מה שכן מעניין זה עוד סצנות שנוספו למשחק, למשל כשמחתימים כוכב חדש נראה אותו מחלק חתימות או בקריירת השחקן נוספו אינטראקציות חגיגה עם שחקנים אחרים. עוד משהו מעניין זה שנוכל לשחק רגעים משמעותיים במשחק, במקום את כל המשחק עצמו, וזאת בשביל שנוכל להתמקד יותר בניהול הקבוצה ופחות במשחקים עצמם. זה יוצר אחלה איזון בין משחק הניהול והמשחקים עצמם.

FIFA 23. EA, אתר רשמי
טד לאסו מצטרף למצב הקריירה בפיפ"א 23/אתר רשמי, EA

...ואולטימייט טים

ונעבור למוד ששואב לנו את הארנק - האולטימייט טים. אפשר להגיד המון על מוד ה-Pay 2 Win של EA, אבל העובדות מדברות בעד עצמן. זה המוד שרוב השחקנים משחקים בו. מצד אחד אפשר להשקיע כסף אמיתי (פויינטס) ולקצר תהליכים עם חבילות או שאפשר לעשות "גריינד" על המשחק כדי להרוויח כסף וירטואלי (קויינס) וגם חבילות שחקנים. השנה נוספו לנו ה"מומנטס" - משימות קטנות של "תבשל" או "תן גול עם אמבפה" שנותנות לנו להרוויח כוכבים ואת אותם כוכבים להמיר בפרסים.

יש ויהיו מומנטס מהמציאות שיהיה אפשר לשחק. אני אישית מעדיף לשים כסף כי זה קצת מייאש חייב לומר. מצד שני יש עוד לא מעט דברים שאפשר לעשות במשחק בלי לשים כסף כמו ה-Squad Battles - משימות משחקי אוף ליין, או ה-Rivals - ליגות און ליין מול שחקנים אמיתיים. השנה יש יותר אופציות לשחק עם חברים במודים האלה שזה תמיד מבורך ואפילו נוסף קרוס פלטפורם סוף סוף בין אקס בוקס ופלייסטיישן. אבל למיטב הבנתי כרגע הוא עדיין לא מושלם. כמובן שיש את ה-FUT Champions בסופ"ש שלפי הנצחונות שלנו נקבל פרסים יותר שווים או פחות.

בקבוצה שנרכיב באולטימייט יש אלמנט כימיה בין השחקנים שהשנה קיבל שינוי משמעותי: במקום לינק ישיר בין שחקן לשחקן, EA יצרו מערכת ניקוד לכל שחקן לפי לאום, קבוצה וליגה. באמצעות המערכת החדשה נוכל לתאם כימיה למשל גם בין השוער והחלוץ. חידוש מבורך שנותן לנו יותר אופציות וגם מאתגר. מה שטוב השנה זה ששחקן שאין לו בכלל כימיה הסטטים שלו לא ייפגעו בכלל, הוא פשוט לא ייקבל שדרוגים ליכולת.

FIFA 23. EA SPORTS, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA SPORTS

חדשות נהדרות הן שאין יותר אין סוף קלפי שינוי מיקום. סוף סוף! לכל שחקן יש כמה מיקומים קבועים מראש, די בהתאם למציאות, ויש קלף שינוי מיקום אחד שאיתו נשנה מיקום. בהשקה של המשחק למדנו פתאום שיש לכל שחקן סוגי ריצה שונים:

אקספלוסיב (מפוצץ) - שחקנים קטנים ומהירים שיכולים לצאת מהר לריצה ( כמו וניסיוס או מסי) ווקונטרולד (נשלט) - מצב ביניים שבו יש באלאנס בין היציאה לריצה והמהירות ריצה (רוב השחקנים בפיפא)
שחקני אורך (כבדים יותר) - שחקנים שהיציאה שלהם תהיה איטית יותר אבל יאיצו לאורך זמן ויעברו שחקנים אחרים (האלאנד, רונאלדו, ואן דייק).

קלפי כימיה ומתמטיקה 3 יחידות יכולים להשפיע ולשנות את הסוג אצל שחקנים מסוימים ולשדרג אותם במהירות בהתאם לתפקיד שלהם.

איך אני יודע שהמשחק מאד מציאותי השנה? כשהלאנד השנה בניגוד לשנים קודמות, הוא אחד הטובים במשחק למרות של 3 וויק פוט (רגל חלשה) ו-3 סקיל (תרגילים) - שזה לא כזה טוב. הפיזיות שלו, משחק הראש וריצת האמוק שלו נותנים לו ייתרון משמעותי כמו במציאות. וכן חברים, יש באגים, יש דברים מעצבנים. אמן שנגיע לשנה שבה לא יהיו.

FIFA 23. EA, אתר רשמי
FIFA 23/אתר רשמי, EA

לסיכום

אבל עדיין. לפיפ" א אין תחרות בשוק וזה כי EA בסך הכל עושים עבודה מצויינת ומשפרים את המשחק משנה לשנה. אני שומע המון תלונות ברשת על המשחק (לצד המון מחמאות) משחקנים שרגילים לפיפא 22 ופתאום לא מסתדר להם בפיפא 23. אז כמו כל משחק חדש, צריך ללמוד אותו ולהתרגל אליו. צריך להכיר את מה ששבור ולעבוד עם זה. העקומת למידה השנה יותר גדולה אז תנו לעצמכם זמן. אימון נעים חברים, ונתראה בשנה הבאה עם EA Sports FC.

ואם אתם מכורי פיפ"א, אתם מוזמנים לצפות בווקאאוט, התכנית השבועית שתעשה לכם סדר בכל מה שקשור בפיפ"א 23 בערוץ הגיימינג (61 בפרטנר, 63 בסלקום, ו-66 ב-HOT).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully