וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשחק נגמר": סוני נתבעת על סכום של 5 מיליארד ליש"ט

מתן בנישי

22.8.2022 / 21:13

כתב תביעה הוגש בבריטניה נגד ענקית המשחקים, בטענה כי החברה ניצלה את מעמדה וכוחה, וגבתה עמלה גבוהה מהמפתחים והמפיצות, שגררו עליות מחירים עבור הצרכנים

Playstation 5. סוני, אתר רשמי
Playstation 5/אתר רשמי, סוני

חברת סוני העולמית נתבעת בבריטניה על 5 מיליארד ליש"ט בטענה ש"עבדה על קהל הלקוחות שלה" באמצעות חנות ה-PSN הדיגיטלית וגבתה כ-30% על כל הרכישות הדיגטיליות של הצרכנים. התביעה הוגשה לבית הדין לערעורים ותחרות במדינה על ידי יועץ הצרכנות אלכס ניל, בהנחיית משרד עריכת הדין מילברג שבלונדון.

בכתב התביעה האשים ניל את סוני בכך שהפרה את חוקי התחרות, ניצלה את כוח השוק שלה, וכפתה חוקים לא הוגנים על המפתחות והמפיצות שגררו העלאות מחירים עבור הצרכנים. כתב התביעה מתיימר לייצג כתשעה מיליון שחקנים ברחבי בריטניה שביצעו רכישות דרך החנות הדיגיטלית של סוני משנת 2016.

ניל מסר הצהרה: "המשחק נגמר עבור סוני פלייסטיישן. עם התביעה הזו אני עומד לצד מיליוני שחקנים מאנגליה שמהם נגבו סכומי כסף על יתר המידה ללא ידיעתם. אנחנו מאמינים שסוני ניצלה את כוחה ועבדה על הלקוחות שלה". גם אתר לקידום התביעה בשם PlayStation You Owe Us (פלייסטיישן, אתם חייבים לנו) פתח בקמפיין.

מסוני טרם נמסרה תגובה רשמית. לא ברור כיצד התביעה תתפתח, אך סביר להניח שלא הרבה. רק בשנה שעברה תביעה דומה נסגרה בארה"ב שטענה שסוני נוקטת בצעדים אנטי צרכניים ולא מעודדת תחרות. זהו קייס שמתאים להביא אותו לתשומת הלב של רשות ההגבלים הבריטית. בדומה למה שהיה עם הקייס של אפל נגד אפיק, שם כל התהליכים התבצעו דרך רשות ההגבלים האמריקאית. כאמור, אין מקום לתביעה ייצוגית צרכנית. אם כבר, יש מקום לבחינה רגולטורית של הנושא.

Playstation Store. Playstation, אתר רשמי
Playstation Store/אתר רשמי, Playstation

ומה המומחה אומר בנושא?

מי שהתייחס לנושא היה ריצ'רד הוג, מארח הפודקאסט המשפטי של תעשיית הגיימינג Virtual Legality: "זה מקרה מסובך. ראשית, יש את הנושא שבו כל עסקה נעשתה מרצון במחירים שהוצעו ללקוח. שנית, שהמחירים הללו שיקפו את שאר המחירים בענף באותה התקופה. שלישית, התמחור המתווך (העמלה של ה-30% אותה גובה סוני) שקוף לציבור וללקוחות גם אצל המתחרות באותה התקופה".

"רביעית, הטיעון של ה-30% אמנם מזכיר מאוד את הטענות מהתיק של אפל נגד אפיק, אך יש לא מעט תיאורים שמבדילים את התיק משוק הקונסולות. חמישית, אין שום אינדיקציה שמראה ששינוי העמלה של סוני ישפיע בפועל על המחיר מול הצרכן. קיימות גם אינדיקציות כי זה לא ישפיע כלל. כמו במקרה של החנות של אפיק גיימס."

"שישית, עמלת ה-30% הייתה מבוססת עוד לפני בפלטפורמות אחרות טרם סוני ביססה את עמדתה בשוק, כך שיש בעיה לקבוע שזהו מחיר אנטי תחרותי. מהצד השני, הפוליטיקה של התמחור הדיגיטלי הוא נושא שהוכיח את עצמו כמעניין עבור המחוקקים, וגם באירופה. יתכן שהדברים פתוחים לבחינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully