וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

GTA יכול היה להיות בלעדי לאקס בוקס, אבל מיקרוסופט פישלה

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 19:30

סדרת דוקו חדשה סוקרת את ההיסטוריה של הקונסולה ומתארת כיצד מפיקים בכירים בחברה ויתרו על ההצעה להפוך את המשחק לבלעדי בהשקה - הצעה שבסופו של דבר הלכה למתחרה, סוני והפלייסטיישן 2

חברת מיקרוסופט שיחררה במהלך השבוע האחרון לערוץ היוטיוב הרשמי שלה את Power On, סדרה דוקומנטרית חדשה בת שישה פרקים שמסקרת את ההיסטוריה של קונסולת האקס בוקס עוד מימיה הראשונים בשנת 2001 ועד לימינו, ומסכמת רגעים חשובים ומשמעותיים (כמו אירוע "טבעת המוות" הידוע לשמצה).

אחד מהסיפורים היותר מעניינים שנחשפים בדוקו מתאר כיצד מיקרוסופט פספסה הזדמנות עצומה להפוך את את סדרת GTA לבלעדית באותם ימים עבור האקס בוקס, הזדמנות שבסופו של דבר הלכה אל חברת סוני.

איך מיקרוסופט החמיצה הזדמנות עם רוקסטאר ו-GTA

GTA III. רוקסטאר, אתר רשמי
GTA III/אתר רשמי, רוקסטאר

במהלך הדוקו מתראיינים אנשי הצוות המקוריים שעבדו על קונסולת האקס בוקס, והם מחזירים אותנו אחורה בזמן לשנת 2001 ולימי ההכרזה הראשונים של האקס בוקס המקורי, ששווק בתור המתחרה הישיר של הפלייסטיישן 2, ומסבירים כי אחת המשימות שהופקדה עליהם היה לדאוג לרפרטואר משחקים מרשים עבור הקונסולה החדשה שעתידה להשתחרר לשוק בקרוב.

קיקי וולפקיל, שעבדה בחטיבת המשחקים של מיקרוסופט הסבירה שמכיוון ולא עבר זמן רב מרגע ההכרזה של הקונסולה ועד למועד השיווק המיועד שלה, לצוותים השונים לא הייתה היכולת לפתח משחקים בלעדיים לקונסולה בזמן כל כך מועט: "לא היה לנו את המותרות לפתח משחקים מאפס. זה היה כמעט בלתי אפשרי. חיפשנו אחר משחקים שכבר נמצאים בפיתוח שנוכל לפתח פורט (גרסא מותאמת) עבור האקס בוקס, והתחלנו לחפש אחר מפיצות ומפתחות ברחבי העולם".

קווין בקוס, מי שהיה אחראי על חטיבת המפתחות צד שלישי באקס בוקס המשיך והוסיף: "זה היה 'מסע הופעות' עמוס ברחבי צפון אמריקה, אירופה ויפן. ניסינו לשכנע את המפתחים שאנחנו יכולים להצליח ביחד וליצור התלהבות סביב הקונסולה". משם קווין ממשיך ומסביר כי הם נפגשו גם עם מפיצה קטנה (יחסית לאותם ימים), שביקשה ממיקרוסופט להשקיע מחדש במותג ידוע וקלאסי, והיא מעוניינת להעניק לו חיים חדשים ולהעביר את סגנון המשחק מ-2D ל-3D, כלומר מעולם הדו מימד, לתלת מימד.

דרו אנגלוף, שהיה אחראי טכנולוגיות מתקדמות באקס בוקס באותן שנים הסביר שהמפיקים הבכירים באקס בוקס שעברו על ההצעות השונות של כל המפתחות והמפיצות ויתרו על התענוג, וסיפקו טענות שונות: בין אם המשחק לא יעבוד כשורה במעבר בין דו מימד לתלת מימד, בין אם הוא הפך למסובך ומסורבל למדי והם אינם מבינים את ממשק המשתמש, ובנוסף לכך, שני המשחקים הקודמים בסדרה לא נחשבו להצלחה גדולה.

המפתחת והמפיצה שהציעו את המשחק היו DMA Design וחברת רוקסטאר, והמשחק המדובר הוא לא אחר מ-GTA III, ולאחר הסירוב של מיקרוסופט להפוך את המשחק לבלעדי בהשקה, ההצעה הזו הלכה אל המתחרה הישיר, קונסולת הפלייסטיישן 2.

ההצעה הזו נשארה לרדוף גם מיקרוסופט לאורך שנים, והיא נשארה תקפה גם למשחקים וייס סיטי וסן אנדרס והייתה תקפה עד דור הקונסולות הבא. המשחקים בסדרה אמנם כן שוחררו לאקס בוקס שנה לאחר מכן (ביחד עם גרסת המחשב האישי) אך עדיין מדובר על החמצה עצומה מצד מיקרוסופט באותם ימים.

פיטר מור, שהיה אחראי על חטיבת הכספים במיקרוסופט מכריז ב-2006 כי סדרת GTA תגיע כבר בהשקה לקונסולת האקס בוקס 360

"בסופו של דבר המשחק מכר כ-14.5 מיליון עותקים ונחשב למשחק המצליח ביותר לשנת 2001, והוא היה יכול להיחשב כזה גם לשנת 2002, אבל ההמשך שלו (וייס סיטי) הביס אותו לתואר הזה" סיכם בקוס. אין ספק שבמיקרוסופט הבינו את גודל הטעות שביצעו, וכבר בדור הקונסולות החדש לאחר מכן החברה הכריזה ב-2006 כי המשחק החדש GTA IV יגיע לקונסולות האקס בוקס 360 כבר ביום ההשקה שלו, ודאגו להפוך גם את חבילות ההרחבה של המשחק (Lost and Damned ו-Ballad of Gay Tony) לבלעדיות זמנית לקונסולה החדשה.

מיקרוסופט המשיכה לשתף פעולה עם רוקסטאר לאורך השנים וגם שאר המשחקים שלה כמו סדרת Red Dead Redemption, מקס פיין 3 ו-GTA V שוחררו לשתי הקונסולות במקביל, ונראה שכך המצב יישאר גם בעתיד. בלי הרצון לפתוח בדיון האין סופי של מלחמת הקונסולות ואיזו חברה יותר טובה, מומלץ לכולם גיימר שאוהב את התעשייה לצפות בסדרת הדוקו Power On, גם אם אתם לא מחובבי האקס בוקס.

מכפרים על חטא: חבילות ההרחבה של GTA IV היו בלעדיות בהשקה לקונסולת האקס בוקס 360

GTA Episodes from liberty city. רוקסטאר, אתר רשמי
GTA Episodes from liberty city/אתר רשמי, רוקסטאר

צפו בפרק הראשון של Power On

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully