וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיף שלא נגמר, ומתחיל כל פעם מחדש: Deathloop

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 16:17

משחק היריות החדש ממשיך את הנוסחה של המפתחת Arkane ומציג חופש פעולה וביטוי לשחקנים, בנוסף לכמה מכניקות מעניינות שהופכות את המשחק לחוויה מהנה וייחודית

צפו בטריילר ההשקה של Deathloop

Deathloop/Arkane, Bethesda

המפתחת Arkane ידועה בכך שהיא מעניקה חופש פעולה כמעט מוחלט, והמשחקים שלה נחשבים ל"מגרש השעשועים" הפרטי של השחקנים ומשאיר לא מעט מקום ליצירתיות וסקילים - ואני פשוט מת עליהם. גם המשחקים בסדרת Dishonored ו-Prey של החברה השאירו עליי רושם רב, ובכנות, אני חושב שמדובר באחת המפתחות האהובות עליי, ורואים שקיימת לא מעט מחשבה שמשולבת עם המון אהבה בפיתוח המשחקים שלה.

מהרגע שהוכרז, המשחק Deathloop הציג חזון מעניין, ונראה שהשאפתנות של Arkane רק ממשיכה לגדול ולגדול עם כל פרוייקט שהיא עובדת עליו. עד עכשיו לא היו לא פשלות רציניות, אז למה שהמצב יהיה שונה כאן? אז האם ההייפ היה שווה את ההמתנה? בואו נבדוק.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

עלילת המשחק

ללא כל אזהרה מוקדמת, כבר בסצינת הפתיחה הראשונה של המשחק אנו מוצאים את עצמנו נדקרים למוות באכזריות על ידי אישה מסתורית, רק בשביל להתעורר רגע לאחר מכן על חוף מסתורי. לאט לאט אנו נתחיל לשחזר את צעדנו ולרענן את הזכרון שלנו, ואנו מבינים שאנו ניצבים בנעליו של קולט, ואותה אישה מסתורית שרצחה אותנו קודם, עונה לשם ג'וליאנה.

מהר מאוד קולט יבין שלא רק הוא וג'וליאנה נמצאים על האי, אלא גם שמונה בעלי חזון (Visioneries), כאשר כל אחד ואחת מהם ומהן משרתים כנבלים הראשיים של המשחק. העניינים ממשיכים להסתבך כאשר אנו לומדים שהאי המבודד שאליו נקלענןם - בלאקריף, תקוע בלולאת זמן שחוזרת על עצמה כל 24 שעות. זה יוצר מצב שבו אין יותר מידי חשש ממוות, וקולט, ג'וליאנה, וכל הנוכחים על האי חוזרים לחיים ביום שלמחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

הדבר שקולט הכי רוצה לעשות הוא לברוח מהאי ולשבור את הלופ האינסופי, ובמהלך המשחק הוא ילמד שכדי להצליח לעשות זאת, הוא יצטרך להרוג את כל ה-Visioneries ביום אחד, אך מכיוון ובין כל הדמויות הללו קיימת מערכת יחסים די מורכבת, כאשר לכל אחת יש מטרות משלה ואג'נדות פרטיות, מדובר במטלה לא פשוטה בכלל. רואים שנעשתה עבודת מחשבה רצינית על בניית העולם והיחסים בין הדמויות.

עלילת המשחק ברובה לא לוקחת את עצמה יותר מידי ברצינות, וגם ברגעים הרציניים שלו Deathloop מציג לא מעט הומור, במיוחד כשמדובר ב-Visioneries השונים כאשר לכל אחד מהם אישיות צבעונית משלו. גם ג'וליאנה תציק לקולט במהלך כל העלילה, בין אם שיחות במכשירי קשר או שתחליט להפתיע את השחקנים בנוכחותה ותנסה להרוס לשחקנים את הלופ, בזמן שהיא וקולט יזרקו משפטי מחץ וירדו אחד על השני.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

משחקיות

הלופ של Deathloop עובד כך למעשה: בלאקריף מחולק לארבעה מפות שונות בזמנים שונים ביום: בוקר, צהריים, אחר צהריים וערב. השחקנים יוכלו לבקר ולחקור כל חלק בכל זמן, ורק לאחר שיסיימו את עיסוקם במפה, שעון המשחק יתקדם לנקודת הזמן הבאה, כך שאין באמת לחץ על השחקנים לעמוד בזמנים של הלופ והם רשאים לחקור כאוות נפשם את האיזורים השונים. במידה והשחקנים נכשלים, הלופ יתחיל מחדש והשחקנים יתעוררו על החוף בשנית ויצטרכו להתחיל את היום מחדש.

לא כל ה-Visioneries נמצאים באותו המקום, ועל השחקנים למצוא את הדרך האפקטיבית ביותר על מנת לחסל את כולם ולשבור את הלופ. בשביל לעשות זאת נצטרך לאסוף פרטי מידע שונים ולבצע קווסטים שכוללים חקירת מפה, פתרון פאזלים, וכמובן - הרבה הרג.

הדבר שהכי יעיל עבור השחקנים הוא בעצם מידע. בגלל ש-Deathloop נחשב למשחק בז'אנר משחקי היריות האימרסיביים (Immersive sim - ז'אנר השם דגש מאוד גדול על אווירת העולם, ומציג חופש בחירה מאוד רחב עבור השחקנים והדרך שבה הם מבצעים אינטרקציות עם עולם המשחק) קיימת בניית עולם משחק חכמה ש"מזינה" את עצמה. ככל שהשחקנים יחקרו, יקראו מכתבים והתכתבויות ויאזינו להקלטות, עוד ועוד פרטי מידע יפתרו תעלומות, ויחשפו קשרים ותככים בין הדמויות השונות. וכמובן יקדמו את השחקנים לעבר המטרה הסופית שלהם.

חשוב להבין שגם אם היום התחיל מחדש, זה לא אומר שההתקדמות של השחקנים התאפסה כמו במשחקי Rogulike. עלילת המשחק תמשיך מאותה הנקודה, ואם משימה שיצטרכו לבצע מתקיימת בערב הם יוכלו לדלג לנקודת הזמן הזו ללא חשש.

הדרך שבה מידע עובד במשחק לא תורמת רק לקידום העלילה הראשית, היא גם דרך של השחקנים לשמוע על קווסטים צדדיים שיובילו אותם למגוון כלי נשק צדדיים ומיוחדים שיש במשחק (אל מערכת הקרב נגיע בהמשך), לבונוסים נוספים, או כאלו שיחשפו אסטרטגיה חדשה שתאפשר לקולט להתנקש בכל אחד מה-Visioneries, וכפי שכבר ציינתי, במשחקים של Arkane יש יותר מדרך אחת לבצע פעולות ולשחק.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

קולט יתקל בלא מעט כלי נשק יחודיים, יכולות מיוחדות (שקיבלו את הכינוי Slabs, ונראות כאילו הן נלקחו ישירות מ-Dishonored של Arkane) וכמובן יכולות לשפר את דמותו ואת כלי הנשק שישיג. הבעיה היא בסוף כל יום ברגע שהלופ מתאפס, כך גם כל הציוד שקולט אסף. זה יוצר מצב בו השחקנים יצטרכו משאבים (שבמשחק הזה קיבלו את הכינוי Residium) על מנת שיוכלו לשלם ולקבע את הציוד שאספו והתאים לסגנון המשחק שלהם.

את ה-Residium במשחק ניתן בכמה דרכים: חלקו מפוזר ברחבי המפה ורק מחכה שהשחקנים יאספו אותו, אך כמויות גבוהות מהמשאב ניתן להשיג רק לאחר שהורגים את אחד ה-Visioneries או את ג'וליאנה. מדובר במצב שאני אישית מאוד אהבתי, כי תמיד קיים הסיכוי שה-Residium והציוד שאספתם יאבדו במידה ונגשלתם לפניי שהצלחתם לסיים את המטלות במפה,. זה יוצר מצב בו המשחק דורש ממני לחשוב איך לנהל את הסיכונים שלי והאם שווה לי לקחת אותם, ולא בהכרח לפעול בצורה אימפולסיבית.

מבחינת ירי בנשק ב-Deathloop, האנימציות של הטעינה והסאונד אפקטים עושים את העבודה בצורה נהדרת, וגם האימפקט שהם יוצרים על האוייבים ודרך התגובה שלהם מספקת. כלי נשק יחודיים ו-Slabs ניתן למצוא במשחק לאחר שנחסל את אחד מה-Visioneries, את ג'וליאנה, או נסיים משימה צדדית או פאזל סביבתי המיועדים לכך - ובדרך כלל אלו כלי הנשק ששווים את המאמץ של הקרב וחקירת העולם במלואו. אז בגזרה הזו אין לי תלונות.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

הבעיה שלי מתחילה כאשר כל הנשק במשחק מבוסס על מערכת Loot שמחלקת את הנשק בצורה רנדומלית לפי רמות וצבעים ואפקטים שונים. זה יוצר מצב שבו השחקן מבלה יותר מידי בתפריטי המשחק בשביל להתאים לעצמו את הציוד ולהחליף את היכולת או את הנשק שלו באותו הסוג בדיוק, רק לכזה שהוא בצבע שונה ונחשב לרמה גבוהה יותר. כמובן שלאחר נקודה מסויימת במשחק השחקנים יבלו פחות ופחות זמן בתפריטים מכיוון והם הספיקו להתקדם ולהתאים את היכולות וסגנון המשחק שלהם לרצונם, אך עדיין מדובר במטלה מעיקה במהלך שעות המשחק הראשונות.

למרות שמאוד נהניתי ממערכת הקרב ומכל הרעיון הכללי של המשחק, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהא מרגיש במקומות מסויימים יותר מגביל לשחקן מאשר משחקים קודמים של החברה. לדוגמא, השחקן יכול לבחור רק שלושה כלי נשק קבועים שיסחוב איתו, ובניגוד למה שציפיתי, בהמשך המשחק לא נפתחת האפשרות לנשק רביעי.

גם מבחינת היכולות המיוחדות: לשחקנים קיימים שלושה Slots של מקומות לאיחסון יכולות, אבל אחת מהן היא קבועה ולא ניתנת לשינוי. מדובר ביכולת ה-Revive שתחיה את השחקנים פעמיים נוספות במידה ונהרגו לפני שיכשלו במפה ויתחילו את הלופ מחדש, ואני מבין שהיא הכרחית עבור המון שחקנים שעשויים למצוא את המשחק קשה בהתחלה, אבל למה להפוך אותה לקבועה ולא לתת לי את האפשרות להסיר אותה ולשים יכולת שלישית במקומה?

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

ממש כמו Dishonored, גם ב-Deathloop קיימת היכולת להשתגר (Teleport, או בכינוי של המשחק - Shift), וברגע שקיבלתי את יכולת כל כך נוחה כמו זו אין שום סיכוי בעולם שהיא לא הופכת לאחת קבועה בארסנל שלי, ובפועל נוצר מצב שבו יש לי מקום לרק עוד יכולת אחת. הייתי שמח אם הייתה יכולת להוריד את ה-Revive במקום - זה היה פותח כל כך הרבה אפשרויות נוספות.

חשוב לי לציין שמאוד נהניתי מהמשחק (אפילו סיימתי אותו פעמיים לפני כתיבת הביקורת) אך עדיין הרגשתי אכזבה מסוייימת. יכול להיות שמדובר בציפיות אישיות, אך לא רק: Arkane קידמה את המשחק בחודשים האחרונים וציינה שהדרך לפתור את הלופ היא כמו פאזל, וברגע שהשחקנים יקבלו מידע הם יצטרכו לאגד אותו ולחשוב בעצמם כיצד לבצע את המהלכים, וזה רק חצי נכון. בסופו של יום עדיין מדובר במשחק סינגל פלייר יחסית פשוט, והמידע שהשחקנים יצברו יסתכם בנקודת Objective על המסך שמחזיקה להפ את היד ומסבירה בדיוק מה צריך לעשות ואיך.

כמו עם ה-Revive, אני מסוגל להבין שמדובר בהחלטה שאמורה להטיב עם שחקנים יותר קז'ואלים, אבל ברגע שהשחקן ימצא את פיסת המידע הנכונה, העלילה תתקדם בשבילו בצורה אוטומטית ולא נדרש ממנו לחשוב יותר מידי.

האכזבה שלי לא פגעה בהכרח בכל חוויית המשחק שלי, אבל בהחלט ציפיתי למשחק קצת שונה שנותן יותר ביטוי לשחקן וצורך בחשיבה. כמה שינויים קלילים יכלו בקלות להקפיץ את הרמה, ולמרות ההערה הזאת - עדיין מדובר במשחק שנהניתי ממנו מכל משחק יריות דמוי קול אוף דיוטי לאחרונה.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

ג'וליאנה - משחק של חתול ועכבר

אלמנט המולטיפלייר במשחק מתבסס על דמותה של ג'וליאנה, וממש כמו ששחקנים שישחקו את קולט יצטרכו לשבור את הלופ, המטרה של ג'וליאנה היא לשמר את הלופ ולהרוג את קולט. במהלך המשחק, שחקנים שיפגשו את ג'וליאנה יתקלו ברוב המקרים בבוטים די קלילים וצפויים, אך במידה והשחקנים יאפשרו את האופציה בתפריט - קיימת האפשרות ששחקנים אחרים ברשת יכנסו ללופ שלכם וינסו להרוס לכם את התכניות.

לג'וליאנה קיימות פחות או יותר אותן היכולות של קולט, בנוסף לאחת שמאפשרת לה להסוות את עצמה ולהתחפש לכל אחד מהאוייבים שבמפה, ונראה לי שבדיעבד מדובר באופצייה פחות שימושית בגלל שנורא קל לראות (Non Playable Charecter) NPCשמתנהג מוזר במפה ומבצע קפיצות והתנהגויות שאין בדרך כלל לדמות ממוחשבת.

ברגע ששחקן שיודע לשחק נכנס לכם ללופ, מדובר במשחק רציני של חתול ועכבר והופך את כל העניין למהנה ומסוכן הרבה יותר. אחת החוויות המהנות (ואולי המתסכלות) היה שהתקדמתי בשקט מופתי בשלב, רק בשביל למצוא את ג'וליאנה עם רובה ציד מחכה לי מאחורי דלת ומסיימת לי את הלופ. כמובן שגם הדמות של ג'וליאנה תוכל לשאוב את ה-Residium והיכולות המיוחדות מהגופה של קולט, ואלו ישפרו את דמותה ויאפשרו לכם להשיג ציוד חדש.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

אופטימיזציה וביצועים

שחקני הפלייסטיישן 5 לרוב לא מתלוננים על הביצועים של Deathloop על הקונסולה, והוא ברובו נעול על 60 פריימים לשנייה, ואני בטוח שהמשחק נחשב לחוויה עם ה-DualSense החדש וכל השאבנג. הבעיה היא שאני מחשב, וממש כמו עם ההשקה של Dishonored 2 - ההשקה של Deathloop למחשב היא בעייתית, והוא סובל מאופטימיזציה גרועה למחשב.

המשחק לא מאפשר לעבור את ה-60 פריימים בלי לגרום לבעיות Stuttering ואודיו מעיקות, ובהתחשב בכך ש-Deathloop הוא משחק יריות בראש ובראשונה, אני לא מצליח להבין את ההחלטה לשחרר את הגרסה למחשב האישי כך. לשחקני המחשב יש דיוק ומהירות גבוהה יותר עם עכבר ומקלדת והם לא מוגבלים לקצב פריימים (בניגוד לשחקני הקונסולות( אז אין שום סיבה לנעול אותי על 60 פריימים ולהגביל אותי.

שיחקתי עם ה-Radeon RX 5700 XT שלי, ואם הוא הצליח להריץ משחקים כבדים יותר כמו Red Dead Redemption 2 או Control בצורה חלקה ללא תקלות בהשקה, אין שום סיבה שבעולם שדווקא משחק פשוט יותר כמו Deathloop ירוץ בצורה כזו ירודה. מדובר באופטימיזציה לקוייה, וממש חבל ש-Arkane המשיכו בקו הזה של שהתחיל ב-Dishonored 2. טוב נו, עוד כמה חודשים נחזור לסיבוב נוסף לאחר שישתחרר עדכון והבאגים יתוקנו. שחקני הפלייסטיישן - Your'e good.

Deathloop. Arkane, אתר רשמי
Deathloop/אתר רשמי, Arkane

גרפיקה וסאונד

למרות הביצועים הפחות מספקים על המחשב שלי, הגרפיקה של המשחק אמנם לא מאלה שיעצרו לכם את הנשימה עם ריאליזם, אך היא בהחלט מפצה עם סטייל צבעוני ומהנה שמזכיר מאוד סרטי מרגלים של שנות ה-60, ואין ספק שגם מנגינות ה-Fאנק שמתנגנות במהלך רגעי האקשן תורמים לאווירה. חצי שנה לפני שיחרור המשחק חברת Arkane שיחררה את הסינגל Deja Vu הממכר עם סגנון וקליפ שמזכירים מאוד את הפתיחים של סרטי ג'יימס בונד הקלאסיים, ואתם מוזמנים להקשיב ולהתמכר כמוני.

Deathloop - Déjà Vu

לסיכום

Deathloop הוא אחד המשחקים המהנים ששיחקתי בהם, וכמו כותרים קודמים של Arkane הוא מציע לשחקנים זירת שעשועים פרטית שנותנת ביטוי לסקילים וכישרון של השחקנים, ומציג רעיון מעניין לעלילה ראשית, מעניקות מהנות, ובניית עולם ודמויות חכמה.

למרות המגבלות שציינתי, הן ממש לא מתעלות על ההנאה שהפקתי מהמשחק. אמנם לא מדובר במשחק השנה ואני לא בהכרח מבין את הציונים העגולים שהוא קיבל במקומות מסוימים, אבל Deathlpoop הוא משחק יריות ששובר את הנוסחה הקבועה שהפכה למשעממת, ואני חושב שחובבי הז'אנר חייבים להתנסות בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully