וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפיצה של GTA מסירה גרסאות מעריצים מחודשות מהרשת

מתן בנישי

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 19:43

לאחר שכבר התלוננה בעבר, חברת Take-Two נכנסת להליך משפטי ותובעת את קבוצת המפתחים שפיתחה גרסאות חדשות של GTA 3 ווייס סיטי שנועדו לשמר את המשחקים

GTA Trilogy. רוקסטאר, אתר רשמי
GTA Trilogy/אתר רשמי, רוקסטאר

קהילת GTA היא מבין הקהילות הגדולות ביותר בעולם הגיימינג, ומתוכה צצים לא מעט שחקנים אדוקים ומודרים (Modders), שדואגים לתחזק את המשחקים ומשחררים עוד ועוד מודים - החל מסקינים פשוטים או דמויות שמציגות דרכים חדשות לשחק במפץ העולם הפתוח, תיקונים גרפיים ובהרבה מקרים גם כאלו שמשפרים ביצועים.

הסיפור החל במהלך חודש פברואר השנה, כאשר קבוצת מודרים הצליחה לבצעה הינדוס מחדש לאחור (Reverse Engenering) למשחקים GTA 3 ווייס סיטי - ובכך יצרו גרסאות מעודכנות של המשחקים הוותיקים ההלו ששיפרו לא מעט מגבלות טכניות, כאלו שרוקסטאר מעולם לא טרחה לעדכן מכיוון ומדובר במשחקים ישנים.

הגרסאות הללו תיקנו באגים, הוסיפו תמיכה בשלטים מודרניים עבור שחקני המחשב האישי, הסירו זמני טעינה, הוסיפו תמיכה ברזולוציות המתאימות למסכים רחבים ואפילו הגדילו ראש והוסיפו מפות אינטראקטיביות של העיר ליברטי סיטי ב-GTA 3 - אופציה שהייתה חסרה בתפריט המשחק המקורי.

הטריילר שמציג את גרסאות המעריצים המחודשות של GTA 3 ווייס סיטי

מיותר לציין שקהילת המשחק אמנם קיבלה את הגרסאות המחודשות הללו באהדה רבה, אך אי אפשר לומר את אותו הדבר על חברת Take-Two, המפיצה של סדרת GTA ומשחקי רוקסטאר, וממש מספר ימים לאחר שהגרסאות הללו ראו אור יום - פנתה החברה אל האתר Github שמאכלס את הקבצים בטענה להפרת זכויות יוצרים, והם הוסרו מהרשת.

המפתחים לא היו מוכנים לקבל את הגזירה לאחר כל העבודה שהשקיעו, ופנו אל מומחה משפטי שעבד עם Github בבקשה נגדית להחזרת הקבצים בטענה כי הקוד שהונדס לאחור איזו זהה ב-100% לקוד המקורי של משחקי GTA, והוא איננו הועתק מילה במילה, ומכיוון ומדובר בקוד שמתפקד באופן דומה אך איננו זהה - ל-Take-Two לא קיימת עליו בעלות.

אחד המפתחים הגיב לאתר Eurogamer על התקרית: "סברנו כי הקוד המדובר במאגר, או כל קוד הדומה לתוכן אחר שבבעלות Take-Two, אינו מוגן בזכויות יוצרים ומותר כאשר מדובר בשימוש הוגן. הבנו שיש לנו טיעון טוב לשימוש הוגן מכיוון ואנחנו עוזרים לשפר את המשחקים ולהביא אותם לפלטפורמות חדשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
GTA 3. רוקסטאר, אתר רשמי
מתוך GTA 3/אתר רשמי, רוקסטאר

החוקים לגבי זכויות יוצרים בארצות הברית קובעים כי תוכן שהוסר חייב להיות משוחזר ברגע שהוגשה בקשה נגדית באותו נושא, ולאחר מספר ימים הגרסאות החדשות של GTA חזרו לרשת ב-Github ובפורומים השונים. כעת הגענו לזמננו, וחברת Take-Two הגישה בחודש האחרון בקשה נוספת שהקבצים יוסרו, בנוסף למכתב תביעה כנגד המפתחים ואתר Github.

בתביעה נכתב כי "המפתחים היו מודעים לכך שאין להם את הזכות להעתיק, לשנות, להתאים או להפיץ את קוד המקור של GTA, או אלמנטים ויזואליים נוספים של המשחקים, וכי הם פעולות אלו מהוות הפרה של זכויות יוצרים", ובאותה נשימה כתבו גם על אתר Github והמומחה שייעץ להגיש בקשה ולשחזר את הקבצים בטענה שמדובר בקוד מהונדס אחורנית כביכול, לכן אין הפרה של זכויות יוצרים ובכך והסיר מעצמו את האחריות על הפצה.

נכון לרגעים אלו הקבצים אינם זמינים ברשת, ובאתר Github מפורסמת ההודעה כי הקבצים הוסרו, והמפתחים של המוד טרם הגיבו על המקרה. על מנת לקרוא את כתב התביעה המלא אתם מוזמנים ללחוץ כאן.

חלק מכתב התביעה שהגישה Take-Two. Take-Two, צילום מסך
חלק מכתב התביעה שהגישה חברת Take-Two נגד מפתחי הגרסאות המחודשות ואתר Github/צילום מסך, Take-Two

חשוב להבין שברוב המקרים, קהילת המודרים והמפתחים לא בהכרח מחפשים דרכים לפרוץ משחקים על מנת לעודד פיראטיות. במקרה כמו זה, יצירת גרסאות חדשות מהונדסות לאחור היא הדרך היחידה לשמר את משחקים ובכך ליצור גרסאות שחיקות בסטנדרטים ובפלטפורמות של ימינו, וברוב המקרים מדובר במשחקים ישנים שהחברות מזמן נטשו ולא יטרחו לעדכן לעולם.

לא מעט פתרונות יעילים זמינים ברשת עבור משחקי GTA שצצו מתוך קהילות המודרים: רק לפני מספר חודשים שוחרר מוד המקצר את זמני הטעינה במצב אונליין של GTA V ב-70%, ולבסוף אומץ על ידי רוקסטאר באופן רשמי שגם שילמה למפתח, וקיימים לא מעט פתרונות לתקלות ושיפורי היבטים שמפתחי המשחקים מעולם לא תיקנו, ולא מדובר במקרים שבלעדיים לקהילת GTA. קהילת Skyrim - אני מסתכל עלייך.

GTA Vice City. רוקסטאר, אתר רשמי
מתוך GTA Vice City/אתר רשמי, רוקסטאר

אז למה בעצם Take-Two נלחמת בקהילה שלה?

אותן גרסאות מהונדסות לאחר אגב, דורשות את הקבצים המקוריים של המשחקים על מנת שיוכלו לעבוד, כך שלא מדובר בעידוד פיראטיות מצד המפתחים.

ככל הנראה הצעדים הללו נעשים מכיוון ובמהלך חודשים האחרונים צצה שמועה כי רוקסטאר מתכננת לשחרר גרסאות מחודשות משלה לטרילוגיית GTA הקלאסית שכוללת את GTA 3, וייס סיטי וסן אנדרס עבור דור הקונסולות הנוכחי - שכוללות תמיכה ברזולוציות עדכניות והתאמה לסטנדרטים מודרניים.

למרות שנכון לעכשיו מדובר בשמועה בלבד ולא נמסרה הצהרה רשמית בנושא, הפעולה הזו של Take-Two מחזקת את הטענה, וככל הנראה מדובר במצב שבו בחברה מכינים את הקרקע ומעוניינים "להפטר מהתחרות" מראש על מנת שהצרכן ירכוש את הגרסאות המחודשות הרשמיות.

GTA Trilogy. רוקסטאר, אתר רשמי
האם רוקסטאר מתכננת לשחרר גרסאות מחודשות משלה לטרילוגיית GTA?/אתר רשמי, רוקסטאר
  • עוד באותו נושא:
  • gta

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully